Lähiruokaa pieniltä ja isoilta valmistajilta

Miksi valita suomalaista

Pienet elintarvikeyritykset erikoistuvat usein paikallisiin herkkuihin. Isot yritykset taas valmistavat koko kansan ruokamakuja. Yhteistä niille ovat lyhyet hankintaketjut: Suomessa raaka-aineet tulevat läheltä.

Valtaosa Suomessa toimivista elintarvikeyrityksistä on hyvin pieniä ja paikallisia. Kaiken kokoisia ruuan ja juoman valmistajia tarvitaan. Pienet yritykset rikastuttavat ruokakulttuuria omaleimaisilla ja usein paikallisesta ruokaperinteestä ammentavilla erikoistuotteillaan. Suuret yritykset tuottavat ruokaa kaikkien saataville ja vievät alan kehitystä eteenpäin tutkimus- ja kehitystoiminnallaan.

Pienistä yrityksistä paikallisia erikoisuuksia

Yksilölliset ruokavaliot ja -valinnat jakavat kuluttajia yhä pienempiin ryhmiin, joista pienikin yritys voi löytää juuri itselleen sopivan kokoisen asiakaskunnan. Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia pientuottajien tuotteista, mikä lisää erityisesti artesaaniruon suosiota. Termi tarkoittaa maukkaita, korkealuokkaisia ja yksilöllisiä tuotteita, jotka valmistetaan pääasiassa paikallisista, huolella tuotetuista raaka-aineista pienimuotoisesti ja usein omalla tilalla.

Varsinkin juoma-alalle on syntynyt uusia pienyrityksiä: tislaamoita, panimoita ja kahvipaahtimoita. Myös nosteessa olevien kotimaisten valkuaiskasvien, kuten härkäpavun ja hampun, jalostaminen sopii hyvin pienen mittakaavan tuotantoon. Niiden viljelyala kasvaa jatkuvasti, mikä mahdollistaa myös suurempien valmistajien tuotannon.

Oman alueen raaka-aineita lähistön asukkaille

Pienille yrityksille on luonteenomaista, että niiden toiminta perustuu oman alueen raaka-aineisiin, ja myös niiden asiakkaat ovat lähellä. Tärkeimpiä myyntikanavia ovat kuluttajien ruokapiirit, verkkokauppa, tilamyynti, vähittäiskauppa ja yksityiset ruokapalvelut.

Vähittäiskauppa on viime vuosina kiinnostunut selvästi pienyritysten tuotteista ja erilaiset paikalliset ruoantuottajat ovat jo hyvin edustettuina isojenkin kauppaketjujen myymälöissä.

Lyhyt hankintaketju on kilpailuetu

Elintarviketeollisuus Suomessa nojaa kotimaisiin raaka-aineisiin: 82 prosenttia teollisuuden käyttämistä raaka-aineista tulee Suomesta. Yrityksillä on kilpailuetunaan lyhyet ja läpinäkyvät hankintaketjut, jotka tunnetaan alusta loppuun. Se varmistaa tuotteiden hyvän jäljitettävyyden.

Joidenkin lihatuotteiden raaka-aine voidaan nykyään jo kuluttajapakkauksen merkintöjen avulla jäljittää tuotantotilalle asti. Myös kanamunien leima paljastaa tuotantotavan lisäksi myös tuottajatilan.

Kun tuotteiden jäljitettävyys ja tietojärjestelmät ovat kunnossa, ketjun mahdolliset ongelmatkin pystytään korjaamaan nopeasti ja ilman massiivisia takaisinvetoja.

Ja vaikka Suomi on harvaan asuttu maa, ruuan raaka-aine tulee elintarviketeollisuudelle yllättävän lyhyiden matkojen takaa. Kotieläimistä erityisesti siipikarjan ja sianlihan tuotanto on keskittynyt jalostavien laitosten läheisyyteen. Myös maidon matka tilalta jalostukseen on usein lyhempi kuin maitotuotteen matka pakkaamosta kaupan hyllyyn.

Kasvisten sopimusviljely keskittyy jalostavien tehtaiden läheisyyteen, minkä ansioista raaka-aine tulee käsittelyyn niin tuoreena kuin mahdollista.

Muut artikkelit

Kaikki artikkelit
Kiva kuva SRP osion etusivulla

17.5.2024 Miksi valita suomalaista

Maailman puhtainta ruokaa tuotetaan yhteistyössä luonnon kanssa

Suomessa ollaan ruoantuotannon saralla poikkeuksellisen paljon luonnon armoilla, olemmehan yksi maailman pohjoisimmista ruoantuottajamaista. Pohjoisella…

19.3.2024 Puheenvuoro

Kestävyysmuutokseen tarvitaan ruoan tajua

Ruoka on sana, josta ensiksi saattaa tulla mieleen syöminen, ravitsemus, ruoan laitto ja erilaisia…

7.2.2024 Ruokakulttuuri

Ainutlaatuiselle perunarieskalle haussa nimisuoja 

Sydän-Hämeen ytimessä syntyy Suomen parhaita rieskoja. Tämän ovat myöntäneet varsinaisen rieska-alueen eli Pohjois-Pohjanmaan seudunkin…

29.1.2024 Puheenvuoro

Radium, polonium sekä ”Lavantauti-Mary”

Mikä yhdistää otsikon kahta radioaktiivista alkuainetta ja surullisen kuuluisaa Mary Mallonia? Miten voidaan niputtaa…

23.11.2023 Ruokaketjun vastuullisuus

Tutkitusti parasta pellolta pakkaseen

Apetit-tuotteet lienevät kaikille tuttuja kauppojen pakastealtaista. Räpin koetilalla 70 vuotta jatkunut pitkäjänteinen tutkimus- ja…

12.10.2023 Ruokaketjun vastuullisuus

Kohti tomaattivallankumousta

Tomaatti maistuu suomalaisille, ja se onkin eräs suosituimmista vihanneksistamme. Porissa toimiva Agrifutura Tomaatit Oy…

4.10.2023 Puheenvuoro

Maakuvaa rakennetaan ruoan avulla

Ruoka on diplomatian työväline. Kansainvälisissä tapaamisissa ruoka on lähes aina jossain muodossa läsnä, ja…

6.9.2023 Puheenvuoro

Valitse kotimaista myös gluteenittomasti, tuet terveyttä ja omavaraisuutta

Suomen poikkeukselliset kasvuolosuhteet saattavat haastaa gluteenittomien viljojen viljelyä, mutta se mitä olosuhteissa menetetään, korvataan…

17.8.2023 Puheenvuoro

Kestävä, kotimainen arki

Ah ihana arki on täällä! Sen myötä monessa perheessä ja kotitaloudessa palataan taas arkisten…

12.6.2023 Ruokaketjun vastuullisuus

Itämeren pikkukaloista vastuullinen vaihtoehto tuontikalalle

Hailia Nordicin perustajat Michaela Lindström ja Otto Kaukonen oivalsivat alihyödynnettyjen villikalojen valtavan potentiaalin vastuullisen…

31.5.2023 Ruokaketjun vastuullisuus

Valvonta vahvistaa Hyvää Suomesta -merkin luotettavuutta

Hyvää Suomesta -merkin vahvuus on tiukkojen kotimaisuuskriteereiden lisäksi yritysten systemaattinen ja ammattimainen valvonta eli…

20.5.2023 Miksi valita suomalaista

Ravinteikas ruokalautanen – pölyttäjien ansiosta

Toukokuun 20. päivä vietetään Maailman mehiläispäivää. YK:n julistama päivä muistuttaa, että pölyttäjät ovat avaintekijä…

Siirry takaisin sivun alkuun