Perinteisten suomalaisten luonnontuotteiden lisäksi kasvavaa kiinnostusta kuluttajien keskuudessa ovat herättäneet uudet erikoisluonnontuotteet kuten mahla. Suomalaisen mahlan kysyntää on kasvattanut maailmanlaajuinen, kookosvedestä alkanut puuvesitrendi. Nykyisin kansainvälisen juomateollisuuden jätit haluavat löytää kookosveden rinnalle muita tuotteita, minkä vuoksi suomalainen laadukas koivunmahla on löytämässä jalansijaa myös ulkomaan markkinoilla. Mahlatuotteita valmistaa Suomessa muutama pienyritys. Suurin osa yritysten tuotannosta viedään Keski-Eurooppaan ja Aasiaan. Osa mahlasta käytetään myös kosmetiikkateollisuuden tarpeisiin.

Työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen mukaan luonnontuoteala voisi myös tarjota uusia ratkaisuja erilaisiin biopohjaisiin luonnonmukaisiin menetelmiin. Esimerkiksi Ukrainan kriisin vuoksi hankalasti saatavilla olevaa ureaa on pystytty korvaamaan tuholaislajien torjunnassa harmaaorvakkasienestä valmistetulla luonnonmukaisella liuoksella. Vientipotentiaalia on myös muissa erikoisluonnontuotteissa, kuten esimerkiksi pihkavoiteissa, puusta eristetyillä arvoaineissa sekä luonnon koristekasveissa.

Lähteet

Siirry takaisin sivun alkuun