Suomalaiset ostavat ruokaa ylivoimaisesti eniten tavallisista ruokakaupoista, eri kokoisista marketeista. Ruokaa ostetaan myös toreilta, lähiruokamyymälöistä, tehtaanmyymälöistä, lähiruokaringeistä ja suoraan tuottajilta suoraan sekä kasvavassa määrin netistä.

Tavallisista ruokakaupoista ostokset päätyvät useimmiten koteihin, mutta myös on-the-go syötäväksi. Lisäksi ruokakaupoista hankitaan elintarvikkeita esimerkiksi päiväkoteihin ja lähiruokatuottajien tarpeeseen.

Päivittäistavaramyymälät ostavat tuotteensa pääasiassa tukusta. Usein perunat sekä sesongin marjat ja vihannekset tulevat kauppaan suoraan tuottajalta.

Päivittäistavaramyymälät myyvät paitsi ruokaa myös kosmetiikkaa, taloustavaroita ja muuta ei-syötävää. Lisäksi kaupasta löytyy usein myös esimerkiksi postipalvelut ja Veikkauksen pelien välittäminen.

Vuonna 2021 Suomessa oli 2770 markettia. Päivittäistavaramyymälöiden määrä on laskenut reilusti aina vuoden 2017 asti, ja hieman vielä sen jälkeenkin. Myyntipinta-ala on sitä vastoin kasvanut, mikä kertoo sen, että ruokaa ostetaan suuremmista myymälöistä kuin aiemmin.

Suomalaista päivittäistavarakauppaa hallitsee kaksi suurta yritystä, SOK ja Kesko. Lidl on kivunnut kolmanneksi suurimmaksi päivittäistavarakaupaksi.

Päivittäistavarakauppojen valikoimien koko vaihtelee pienten myymälöiden noin 2 000 tuotteesta suurimpien hypermarkettien jopa 30 000 tuotteeseen. Isot myymälät ovat kustannustehokkaita harvaan asutussa maassa, mutta toisaalta pienet myymälät turvaavat lähipalveluita ja alueiden elinvoimaa lähiöissä, taajamissa ja haja-asutusalueilla.

Vastuullista työtä

Kaupan vastuullisuustyö näkyy kaupassa kävijöille helpoiten hävikin hallintana punalaputettujen tuotteiden muodossa. Se on myös turvallisia tuotteita, tuotetietojen tarjontaa sekä tavarantoimittajien valintaa ja tarkastuksia.

Kaupan vastuullisuus ulottuu myös varsinaisen ruokatarjonnan ulkopuolelle, kuten ikärajan valvontaan, juomapakkausten kierrätyspaikkoina ja jätteiden kierrätykseen. Ympäristöä ja ilmastoa säästetään myös energiatehokkailla ratkaisuilla myymälän sisällä, varastoissa ja kylmäkalusteissa. Kauppa osallistuu muun elintarvikealan kanssa yhteistyöhön, joka tähtää alan hiilineutraaliuuteen ja Suomen ruokahuollon varmistamiseen.

Päivittäistavarakauppa ry kokoaa säännöllisesti tietoa kaupan alasta, tutustu pty.fi.

Siirry takaisin sivun alkuun