Toukokuun webinaarissa vastuullisuusteoistaan kertoivat Osuuskunta Maitomaa ja HKScan Finland Oy.

Osuuskunta Maitomaa

Suonenjoella toimiva Osuuskunta Maitomaa on Suomen kolmanneksi suurin meijeri, joka tekee savolaisesta ja karjalaisesta maidosta sekä kaurasta kaeken mualiman hyvvee, myös vientiin ja sopimusvalmistuksena. Vuodesta 1915 saakka toiminut meijeri jalostaa vuosittain 90 meijeriläisen voimin 75 miljoonaa litraa lähimaitoa raejuustoksi, voiksi, nestemaidoksi, jogurteiksi ja UHT-tuotteiksi. Maitomaa valmistaa myös kauratuotteita.

Maitomaalla töitä vastuullisemman maitoketjun hyväksi on tehty jo vuosia. Kaikki meijerin tilat ovat olleet mukana eurooppalaisessa Welfare Quality -hyvinvointivalvonnassa vuodesta 2017. Se tarkoittaa, että lehmien hyvinvointia valvotaan säännöllisesti kansainvälisen mittausmenetelmän mukaisesti ja ajankohtaiseen tutkimustietoon perustuen.

Maitomaa on mukana myös uuden ELVI-hyvinvointimerkin käyttöönotossa. ELVI on ensimmäinen täysin suomalainen riippumaton tuotantoeläinten hyvinvointimerkki. Maitomaa toimittaa tiukat eläinten hyvinvointivaatimukset täyttävät maidot ja jogurtit asiakkaalleen. ELVI-ohjelmaa valvoo Finwelfare-yhtiö, jonka hallitus koostuu eläinten hyvinvointitieteen asiantuntijoista.

Vuonna 2021 Maitomaa laski kaikkien tilojensa hiilijalanjäljen pellolta pöytään ja kesällä 2022 meijeri toi ensimmäisenä meijerinä Suomessa hiilijalanjälkilukunsa myös kuluttajien ulottuville maitopakkauksiin. Maitomaan tavoitteena onkin pienentää hiilijalanjälkeään vuoden 2021 tasosta 25 % vuoteen 2025 mennessä.

Maitomaan vastuullisuustyöhön kuuluu myös tuotteiden turvallisuudesta ja laadukkuudesta huolehtiminen sekä entistä parempien pakkausmateriaalien etsiminen.

Lue lisää Maitomaasta: www.maitomaa.fi

HKScan

HKScan on monipuolinen ruokatalo, jonka tavoitteena koko konsernin osalta on hiilineutraali ruokaketju vuoden 2040 loppuun mennessä. Yrityksessä on tehty systemaattista ympäristö- ja ilmastotyötä jo 1990-luvulta lähtien, jolloin tuotantoyksiköihin saatiin laatu- ja ympäristösertifioinnit. Lisäksi aloitettiin LSO 2000 -hanke eläinten terveyden edistämiseksi ja antibioottien käytön vähentämiseksi. Vuonna 2022 yhtiön vastuullisuustyötä Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa teki 5 400 työntekijää sekä 6 400 sopimustuottajaa. HKScanin tunnettuja brändejä Suomessa ovat HK®, Kariniemen® sekä Via®. HKScanin tytär-/osakkuusyhtiöiden brändejä ovat Kivikylän, Tammisen, Mäkitalon farmi sekä , Boltsi.

HKScanin vastuullisuustyö keskittyy kahteen teemaan: luontoon ja ihmisiin. Tavoitteena on vähentää koko ruokaketjun ilmastovaikutuksia, lisätä pakkausten kierrätettävyyttä sekä edistää henkilöstön työturvallisuutta- ja hyvinvointia. Yritys on myös sitoutunut lisäämään luonnon monimuotoisuutta.
Suurin osa lihantuotannon hiilijalanjäljestä syntyy rehuntuotannosta, jonka ilmastovaikutuksia HKScan haluaa pienentää kestävillä viljelytavoilla sekä yhteistyöllä sopimustuottajien, alan asiantuntijoiden ja rehuntoimittajien kanssa. Peltojen hiilensidontaa edistetään sekä maankäytön tehokkuutta parannetaan. Kiertotaloutta edistetään hyödyntämällä lantaa energiana sekä kasvien ravinteena.

HKScan on kehittänyt Zero Carbon -mittarin, jonka avulla sopimustuottajat voivat laskea lihantuotantonsa hiilijalanjäljen. Laskennan jälkeen mittari antaa konkreettisia kehitysehdotuksia tilan hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Lisäksi HKScan tarjoaa sopimustuottajilleen koulutuksia ilmastoystävällisistä viljelytavoista.
HKScanin tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä kaikki pakkaukset ovat kierrätettäviä ja 80 % pakkausmateriaaleista on uusiutuvia tai kierrätettyjä. Lue lisää HKScanin vastuullisuudesta. 

Siirry takaisin sivun alkuun