Vuoden ruokakasvattajaa etsitään jälleen

Vuonna 2025 Vuoden ruokakasvattaja -tunnustuksella halutaan huomioida erityisesti taho, joka on edistänyt lasten ja nuorten ymmärrystä ruokaketjun toiminnasta ja ruoan alkuperästä. Tee ehdotus Vuoden ruokakasvattajaksi toimijasta, joka on osaltaan vahvistanut lasten ja nuorten ruoan tajua ja arvostusta, sekä ymmärrystä ruoan tuotannosta ja sen reitistä pellolta pöytään.

Ehdota Vuoden ruokakasvattajaa! 

Vuoden ruokakasvattaja voi olla henkilö, yhteisö, yritys tai yhdistys, joka toimii vastuullisesti, yhteistyökykyisesti ja intohimoisesti ruokakasvatuksen parissa. Esityksen Vuoden ruokakasvattajaksi voi tehdä sekä yksityinen henkilö että yritys, yhteisö, koulu, muu työyhteisö tai työnantaja. Vuoden ruokakasvattaja 2025 -tunnustuksen saajan valitsee asiantuntijoista ja ruoka-alan vaikuttajista koottu raati ja Ruokatieto palkitsee tunnustuksen saajan 500 euron arvoisella huomionosoituksella. Ehdotuksen Vuoden ruokakasvattajasta voi jättää alla olevasta linkistä 14.2. mennessä.

Ehdota Vuoden ruokakasvattajaa tästä! 

Tunnustus jaetaan jo kuudetta kertaa

Ruokatieto palkitsi Vuoden ruokakasvattajan ensimmäisen kerran vuonna 2020. Tunnustus on vuosittain jaettava huomionosoitus.

Aiemmin Vuoden ruokakasvattaja -tunnustuksen saaneet:

Lempäälän ruokapalvelu, Taina Keskinen, Reko Sipola, Katja Rautanen, Christina Mettälä ja Liisa Belaid (2024)
Kunniamaininta myönnettiin Mainingin koulussa Espoossa toimivalle palveluvastaava Marjo Sundströmille

Sanna Talvia, Itä-Suomen yliopisto ja Juuso Joona, Tyynelän tila, Helsingin yliopisto (2023)

Mäki-matin perhepuisto, Jyväskylä & ruokapalveluvastaava Senja Lankinen, Kortepohjan koulu (2022)

Ruokaneuvolive, Länsi-Suomen Maa- ja kotitalousnaisten Anna Kari ja Janita Kylänpää (2021)

Kumpulan koulukasvitarha, Helsingin kaupunki ja Lasten ja nuorten puutarhayhdistys ry (2020)

Lue lisää

LISÄTIETOJA 

Hanna Larjavaara 
hanna.larjavaara (at)ruokatieto.fi 
p. +358 50 5020531 

Ruokatieto Yhdistys ry viestii suomalaisen ruokaketjun osaamisesta ja työstä. Toimintamme ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat ruoka-alan toimijoita monipuolisesti. Lisäksi edistämme lasten ja nuorten ruokakasvatusta tekemällä tunnetuksi ruoan reittiä pellolta pöytään.

Joulukinkun ostoa suunnittelevien määrä kasvanut

Lihatiedotuksen Kantar Agrilla teettämästä tutkimuksesta käy ilmi, että suomalaisista melkein 80 % aikoo syödä tänä joulua kinkkua. Kinkkua syövien osuus on noussut sitten vuoden 2021.

  • Joulu on perinteiden juhlaa myös ruokapöydässä. Ja ehkäpä tutut perinteet tuovat iloa nimenomaan tämän hetken sekavan maailmatilanteen keskellä. Joulukinkkua syövien osuushan on alkanut nousta koronavuosien aikaan, ja näyttää yhä jatkuvan,  pohtii Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Joulukinkun syöjien profiili noudattaa ylipäätään viime vuosien tutkimuksista tuttua lihan syönnin profiilia: todennäköisimmin syöjä on mies pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Mutta katsottiinpa kuluttajaryhmiä mistä näkökulmasta tahansa, syöjiä on aina vähintään noin 70 % ko. joukosta, eli joulukinkun syönti on pitkälti yhteinen kokemus.

Myös kinkun ostaminen on huipussaan, samoissa lukemissa syönnin kanssa. Ostetun kinkun pitää useimmille olla nimenomaan kotimainen.

Perinteiden ylläpidosta huolimatta maailma muuttuu, ja jouluperinteet sen mukana. Joulukinkku tai korvaava tuote jää hankimatta noin yhdelle kymmenestä kuluttajista. Useimmiten joulukinkku korvataan kalkkunalla, kasviproteiinituotteilla, kalalla, riistalla ja muulla liharuoilla.

  • Mitä joulupöytään kattaakaan, kannatta muistaa, että kotimaisista raaka-aineista koottu joulupöytä paitsi maistuu hyvälle, on myös kestävä ja hyvinvointia luova valinta. Ja paras joulumauste on yhdessäolo ja ruokailo, toteaa Anni-Mari Syväniemi.

Lisätietoja: Lihatiedotus, info@lihatiedotus.fi, www.lihatiedotus.fi

Lähde: Joulukinkun ostoaikomukset 2024, Kantar TNS Agri Oy. Tutkimus tehtiin 15 –20.11.2024 ja siihen vastasi valtakunnallisesti 1 084 suomalaista, pl. Ahvenanmaa. Aineisto painotettiin edustamaan 18-74-vuotiasta väestöä. Virhemarginaali on +/- 3 prosenttia.

Lihatiedotusyhdistys ry tarjoaa puolueetonta ja luotettavaa tietoa suomalaisen lihantuotannon turvallisuudesta, jäljitettävyydestä, läpinäkyvyydestä sekä eläinten terveydestä ja hyvinvoinnista. Lisäksi yhdistys välittää tietoa lihan hyvästä ravintosisällöstä ja käyttömahdollisuuksista monipuolisen kokonaisruokavalion osana. Lihatiedotuksen jäseniä ovat Atria Suomi Oy, HKScan Finland Oy ja Snellmanin Lihanjalostus Oy. Lisätietoja www.lihatiedotus.fi.

Ruokakasvatus esillä Educassa tammikuussa, tervetuloa osastollemme!

Ruokakasvatusta eri ikäisille

Ruoka on samaan aikaan henkilökohtainen ja globaali, kaikkia meitä koskettava asia. Siksi se on myös kiinnostava ja monipuolinen pedagoginen työkalu. Ruokaa voidaan tarkastella eri oppiaineissa varhaiskasvatuksesta yläkouluun lukuisista näkökulmista.

Tule tutustumaan, jakamaan ajatuksia ja saamaan uusia ideoita.  

Tutustu ruoka-alan ammatteihin ja ammattilaisiin päivän päätteeksi

Ruoka-ala, kuten maa- ja metsätalous tai elintarviketeollisuus tarjoavat paljon maistuvia ammatteja eri koulutustaustaisille tekijöille. Ruoka-alan töitä on tarjolla kaikkialla Suomessa, ala kehittyy koko ajan ja tarvitsee erilaisia tekijöitä monipuolisiin tehtäviin. Ruoka-ala on kasvuala, tärkeä huoltovarmuuden kannalta sekä alati kehittyvä ja kiinnostava – ruoka kuuluu meidän jokaisen arkeen ja juhlaan!

Ruokatieto on mukana Maistuva ammatti -verkostossa, joka koostuu järjestöistä maistuvien ammattien ja ammattilaisten taustalla. Tule tapaamaan meitä, verkostoitumaan ja kuulemaan ruoka-alan mielenkiintoisista koulutuspoluista, työllistymisnäkymistä ja työtehtävistä Educa -päivän päätteeksi perjantaina 24.1. klo 16.30 alkaen. Meillä on myös uudet kotisivut ja ihka-uusia videoita käyttöönne, näitä esittelemme teille ilolla!

Tilaisuudessa on tarjolla verkostoitumisen ja kepeän tutustumisen lisäksi kuohuvaa ja pientä naposteltavaa. Ilmoittauduthan etukäteen, jotta osaamme varata sopivan määrän tarjottavaa ja vältämme ruokahävikkiä. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, mutta rajattu määrä paikkoja.

Mitä: Maistuvat ammatit Educassa
Kenelle: Opoille ja uraohjauksesta kiinnostuneille opettajille
Aika: perjantai 24.1.2025 klo 16.30–18.00
Paikka: Ammattiliitto Pron koulutustila, Asemamiehenkatu 2, HKI, aivan Messukeskuksen vieressä
Miten mukaan? Ilmoittaudu ma 20.1.2025 mennessä: Maistuvat ammatit Educassa
Lisätietoja: hanna.larjavaara@ruokatieto.fi

Inspiroivia puheenvuoroja pitävät:

Kaisa Andersson, Agronomiliiton hallituksen opiskelijajäsen, elintarviketieteiden opiskelija
Aleksis Kyrö, maatalousyrittäjä ja MTK:n johtokunnan jäsen
Iida Pirnes, elintarvikealan ammatillinen ohjaaja, Hämeen ammatti-instituutti HAMI
Eliza Puganen, lihantarkastaja, HK Foods Forssa

Lue lisää maistuvista ammateista: www.maistuvaammatti.fi

Artikkelikuva: Messukeskus/Educa 2024

Ruokatieto Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana jatkaa Elli Siltala

Ruokatieto Yhdistys kokoaa yhteen suomalaisen ruokaketjun toimijat pellolta pöytään. Yhdistyksen 360 jäsentä ja Hyvää Suomesta -merkin käyttäjää edustavat koko suomalaisen ruokaketjun toimijoita alkutuotannosta elintarviketeollisuuteen ja kauppaan. Ruokatiedon omistama ja hallinnoima Hyvää Suomesta -merkki on pakattujen elintarvikkeiden alkuperämerkki, joka varmistaa kuluttajille, että tuotteen valmistukseen käytetty raaka-aine ja työ ovat Suomesta. Hyvää Suomesta -merkki on ollut arvostetuin alkuperämerkki ja yksi arvostetuimmista suomalaisbrändeistä ja vuosien ajan.

Ruokaviraston päätöksellä Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry muodostavat yhdessä ruokaviennin kasvualustan. Tätä varten Ruokavirasto on myöntänyt rahoituksen kolmivuotiselle kehityshankkeelleen ’Ruokaviennin yrityslähtöisen kasvualustan kehittäminen’.

ETM Jukka Vainionpää aloittaa Ruokatiedon ruokaviennin kasvujohtajan tehtävässä vuoden 2025 alusta. Kasvujohtajan tehtävänä on kehittää ruokaviennin strategiaprosessia, yhdistää yritysten tarpeita viennin kasvattamiseksi sekä erityisesti edustaa ruokasektoria ja yritysten näkemystä valtion resurssien ohjauksessa, tutkimus- ja koulutustarpeissa sekä ruokamaakuvan muodostamisessa.

Ruokatieto Yhdistyksen hallitus 2025:

Kaupallinen johtaja Timo Partola, Apetit Ruoka Oy
Markkinointijohtaja Sanna Päällysaho, Atria Suomi Oy
Toimitusjohtaja Caroline Grotenfelt-Fyhr, Famifarm Oy
Toimitusjohtaja Marko Bergholm, Fazer Leipomot Oy
Liiketoimintajohtaja Mikko Järvinen, HKFoods Finland Oy
Professori Mari Niva, Helsingin yliopisto
Päivittäistavarakaupan johtaja Harri Hovi, Kesko Oyj
Toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Toimitusjohtaja Mari Kokko, Osuustoimintakeskus Pellervo ry
Johtaja Jouni Aura, Ravintoraisio Oy
Päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho, SOK
Toiminnanjohtaja Jonas Laxåback, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC rf
Liiketoimintajohtaja Minna Cousins, Vaasan Oy
Johtaja Elli Siltala, Valio Oy
Yrittäjä Teppo Ylä-Hemmilä, Viipurilainen Kotileipomo Oy

Lisätietoja
Anni-Mari Syväniemi
toiminnanjohtaja
anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi
p. 050 511 8909

Ruokavisa 2025 -oppimateriaali on julkaistu

Mitä syötäisiin?

Niin helppo, mutta niin vaikea kysymys. Ei ihme, että kysymykseen on usein vaikea löytää vastausta, ruoan valintaan vaikuttavia tekijöitä kun on hirveä määrä, tiedostamattomia ja tiedostettuja. Lisäksi olemme tämän saman kysymyksen äärellä vieläpä monta kertaa päivässä. Eikä valintaa helpota sekään, että ruokaympäristössämme valinnanvara lisääntyy jatkuvasti.

Ruokavisan tavoitteena on haastaa oppilaita pohtimaan omia ruokavalintojaan ja erilaisia tekijöitä niiden taustalla. Aihetta tarkastellaan laajasti muun muassa arvojen, tunteiden, resurssien ja syömisen sosiaalisuuden näkökulmasta. Lisäksi syvennytään siihen, miten esimerkiksi ravitsemussuositukset ja mainonta ohjaavat meitä. Oppimateriaalissa nostetaan esille myös elintarviketeollisuuden rooli yhteiskunnassa ja ruoan valinnassa.

Oppimateriaali koostuu kolmesta oppitunnista ja opettajan oppaasta

Oppimateriaali koostuu kolmesta diasarjasta, joihin on sisällytetty tehtäviä ja videomateriaalia. Opettajan työn tueksi on koostettu taustamateriaali, joka koostuu yksityiskohtaisemmasta taustatiedosta. Lisäksi siitä löytyy vinkkejä aiheiden käsittelyyn oppitunneilla

Ensimmäinen oppitunti haastaa oppilaita tiedostamaan ja tunnistamaan omia sisäisiä tekijöitään, jotka vaikuttavat heidän ruokavalintoihinsa. Tällaisia ovat esimerkiksi tunteet, arvot, keholliset viestit sekä syömisen sosiaalisuus. Toisella oppitunnilla tarkastellaan ruokavalintoja laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta esimerkiksi ravitsemussuositusten, mainonnan ja pakkausmerkintöjen kautta. Viimeinen tuntikokonaisuus ohjaa oppilaat pohtimaan elintarviketeollisuuden roolia yhteiskunnassa ja ruokavalinnoissa.

Aiheiden opetukseen kannattaa varata 3 x 45 minuuttia, jonka lisäksi aikaa tulee varata visan täyttämiseen. Kilpailuun voi osallistua suorittamalla Ruokavisan nettipelin 27.1.-7.3.2025 välisenä aikana. Kolme visassa parhaiten menestynyttä joukkuetta pääsee loppukilpailuun Ruoka 2025 -messuille Helsinkiin. Opettajat voivat ilmoittaa oppilasryhmänsä Ruokavisaan 13.1.2025 lähtien osoitteessa ruokavisa.fi.

Oppimateriaali löytyy täältä

Tarkemmat ohjeet osallistumiseen löytyvät täältä

Vuoden 2025 Ruokavisan yhteistyökumppaneita ovat Fazer Leipomot ja Saarioinen Oy.

LIsätietoja:

Hanna Larjavaara, hanna.larjavaara@ruokatieto.fi, 050 502 0531

Ruokaviennin kasvujohtajaksi Ruokatieto Yhdistykseen on valittu ETM Jukka Vainionpää

ETM Jukka Vainionpää aloittaa Ruokatiedon ruokaviennin kasvujohtajan tehtävässä vuoden 2025 alusta. Kasvujohtajan tehtävänä on kehittää ruokaviennin strategiaprosessia, yhdistää yritysten tarpeita viennin kasvattamiseksi sekä erityisesti edustaa ruokasektoria ja yritysten näkemystä valtion resurssien ohjauksessa, tutkimus- ja koulutustarpeissa sekä ruokamaakuvan muodostamisessa. Tavoitteena on saada aikaan pysyvä toimintamalli elintarvikesektorin näkemysten kokoamiseksi ja viennin kasvun mahdollistamiseksi jatkuvassa vuoropuhelussa valtion ja verkostojen kanssa.

Jukka Vainionpää on elintarvikealan ja viennin ammattilainen, jolla on vahva kokemus elintarvikeviennistä, kykyä toimia strategisena johtajana sekä näyttöjä onnistuneesta projektijohtamisesta. Hänellä on vankkaa kokemusta kansainvälisestä B2B-myynnistä ja asiakkuuksien hallinnasta sekä laajat verkostot sektorilla.

– Jukka Vainionpää tuo Ruokatietoon vahvaa ruokaviennin kokemusta ja strategista osaamista, joka auttaa elintarvikeviennin strategian toteuttamista, ja vahvistaa Suomen asemaa kansainvälisillä ruokamarkkinoilla, toteaa Ruokatiedon hallituksen puheenjohtaja Elli Siltala

Ruokaviennin kaksinkertaistaminen on tavoitteena kunnianhimoinen ja sen saavuttaminen edellyttää toteutuakseen pitkäaikaista sitoutumista sekä yrityksiltä että valtiolta. Elintarvikeviennin kasvua tullaan toteuttamaan yhteistyössä koko vientiekosysteemin kanssa, johon kuuluvat valtion toiminnot ja palvelut, elintarvikealan yritykset ja yritysryhmät, viennin edistämiseen liittyvät palveluntarjoajat sekä muut alan toimijat.

Vainionpää on innoissaan uudesta tehtävästään ja näkee paljon mahdollisuuksia viennin kehittämisessä.

– Suomessa on perinteisesti investoitu vähemmän ruokavientiin kuin verrokkimaissa niin yritysten kuin valtionkin toimesta. Ruokavientiä koskevat toimenpiteet ovat olleet hajallaan eri toimijoiden kesken ja niitä on vaivannut lyhytjänteisyys. Suomalaisilla elintarvikkeilla, niin ruoka- kuin juomatuotteilla sekä korkean jalostusasteen raaka-aineilla, on kuitenkin erinomainen mahdollisuus pärjätä kansainvälisessä kilpailussa. Puhdas ilma, maailman paras vesi, puhtaan luonnon tarjoamat kasvuolosuhteet yhdessä turvallisen, vakaan korkean teknologian yhteiskunnan kanssa muodostavat pohjan, jonka päälle on hyvä investoida ja rakentaa Suomen ruokaviennin kasvua, toteaa Vainionpää.

Lisätietoja tehtävästä antaa Ruokatieto Yhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Elli Siltala gsm. +358 50 384 2532/toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi gsm. +358 50 511 8909.

Ruokatieto Yhdistys ruokaviennin yrityslähtöisen kasvualustan kehittäjäksi

Ruokaviennin yrityslähtöistä kasvualustaa kehitetään yhteistyössä

Kasvualusta kokoaa yritysten ääntä ja toimii tiiviissä yhteistyössä hallinnon ja muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteena on saada aikaan pysyvä toimintamalli elintarvikealan yritysten näkemysten kokoamiseksi ja viennin kasvun mahdollistamiseksi jatkuvassa vuoropuhelussa valtion ja verkostojen kanssa. Päämääränä on yhteistyössä kaksinkertaistaa Suomen ruokavienti vuoteen 2031 mennessä.

– Ruokaviennin kasvualusta on merkittävä askel kohti Suomen elintarvikeviennin kasvua. Nyt yhdistämme elintarvikeyritykset, vientipalveluita tarjoavat yritykset sekä kolmannen sektorin toimijat, ja rakennamme yhdessä ruokaviennin strategiaa. Rahoitus mahdollistaa nopean vauhtiin pääsyn ja toiminnan. Tulemme yhdessä rakentamaan ruokaviennin strategiaa ja kehittämään käytänteitä vahvassa vuoropuhelussa valtion ja muiden toimijoiden kanssa, toteaa Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Ruokatieto vahvistaa osaamistaan

Ruokatieto on nimittänyt elintarviketieteen maisteri Jukka Vainionpään ruokaviennin kasvujohtajaksi. Vainionpää aloittaa tehtävässään vuoden 2025 alusta.

– Ihan ensimmäisenä käyn läpi elintarvikeyritysten kanssa yhdessä tämänhetkiset kehitysalueet, joiden pohjalta lähdetään muodostamaan tavoitteita ruokaviennin strategiaa varten. Lisäksi tapaan julkisen sektorin toimijat ja varmistan, että elintarvikeyritykset ovat Ruokatiedon kautta mukana kaikissa relevanteissa valmisteluissa ruokaviennin kasvustrategian tavoitteiden saavuttamiseksi, kertoo Jukka Vainionpää.

Lisätietoja antavat:

Ruokatieto, toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi, anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi  gsm. +358 50 511 8909
SUVI ry, hallituksen puheenjohtaja Jyrki Karlsson, toimitusjohtaja, Linkosuon Leipomo Oy, jyrki.karlsson@linkosuo.fi, +358 50 357 4155.

Hyvää Suomesta -merkittyjen elintarvikkeiden kotimaisuus yhä korkea

Vuosittaiset muutokset tuotteiden raaka-aineiden kotimaisuusasteissa ovat pysyneet vähäisinä, vain prosentin luokkaa suuntaan tai toiseen. Tänä vuonna myös Hyvää Suomesta -merkittyjen tuotteiden kokonaismäärä on pysynyt ennallaan, ollen nyt 12 878 kpl.

Kaikki Hyvää Suomesta -merkityt tuotteet täyttävät tiukat raaka-aineiden kotimaisuuskriteerit, minkä perusteella kotimaisuusaste lasketaan. Lisäksi tuotteet on valmistettu ja pakattu Suomessa.

Hyvää Suomesta -merkityistä tuotteista raaka-aineeltaan 100 prosenttisesti kotimaisia on 38 %. Tällaisia tuotteita ovat liha, kala, maito ja munat sekä kaikki yhden aineisosan tuotteet, olipa tuoteryhmä mikä tahansa. Täyteen 100 % yltää myös monia usean aineisosan kasvituotteita kuten vihannessekoituksia ja juomia. 

Raaka-aineiltaan lähes 100 prosentin tuotteita on 32 %. Näissä tuotteissa ulkomaisia ainesosia ovat yleisimmin suola ja mausteet, kuten marinoiduissa lihoissa sekä juustoissa. Osassa leivistä suolan lisäksi ulkomaisia ovat siemenet.

Kotimaisuusasteeltaan 75–80 prosentin tuotteissa on paljon kasviksia sisältäviä tuotteita, joiden kaikkia raaka-aineita ei Suomessa kasva tai niiden saatavuus on epävarmaa esimerkiksi satovaihtelun takia. Tyypillisesti näitä ovat osa leivistä sekä valmisruuat, joissa liha, kala, kananmunat ja maito ovat kuitenkin aina Hyvää Suomesta-merkin kriteerien vaatimusten mukaisesti kokonaan suomalaisia.

Tuoteryhmittäin tuotteiden määrä muuttuu tarjonnan muuttuessa. Tänä vuonna selkein muutos on ollut maitoa sisältävien tuotteiden väheneminen ja säilyvien elintarvikkeiden lisääntyminen. Uutena tuoteryhmänä Hyvää Suomesta -merkin piiriin tulivat tänä vuonna eläinten ruoat.

Taulukko: Hyvää Suomesta -tuotteiden raaka-aineen kotimaisuusasteet, rekisteri 31.10.2024, yhteensä 12 878 tuotetta.

Hyvää Suomesta

Hyvää Suomesta -merkistä tunnistat helposti taatusti kotimaisen ruoan, joka on valmistettu Suomessa kotimaisista raaka-aineista. Merkki ansaitaan täyttämällä tiukat kriteerit ja sen käyttöä valvotaan. Noin 12 000 tuotteen valikoimasta löytyy tuotteita kaikkiin ruokavalioihin ja kaikille kukkaroille. Merkkiä hallinnoi Ruokatieto Yhdistys ry. 

Lisätietoja:

Ruokatieto Yhdistys ry:n toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi; gsm. 050 511 8909; anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi

Hävikki-battlen voittajat taituroivat hävikistä herkkuja

Lähes 4000 yläkoulun valinnaisen kotitalouden oppilasta pääsi käyttämään luovuuttaan ja taitojaan loihtiessaan kaupan ja kotitalousluokan hävikistä herkullisia ruoka-annoksia. Haasteessa ruokahävikkiin tutustutaan käytännönläheisesti, kehittäen osaamista hävikin vähentämisessä ja omien ruoanvalmistustaitojen soveltamisessa. Haaste lisää myös oppilaiden tietoutta siitä, kuinka paljon työtä ja resursseja ruoan tuottaminen edellyttää.

Kuvakisassa upeita annoksia

Kuvakisa kannustaa oppilaita kiinnittämään huomiota myös ruoan estetiikkaan. Hävikki-battle kuvakisaan osallistuttiin pääruoka ja jälkiruoka kategorioissa. Kisaan osallistuneet kuvat julkaistiin Instagramissa tunnisteella #hävikkibattle2024.

Pääruokakategorian voittajaksi tuomaristo valitsi Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun 9.-luokkalaisten toteuttaman Tex mex Härkis -kesärulla-annoksen. Tuomaristo kiitti taidokkaasti tehtyjen rullien ulkonäköä, ja ilahtui uudenlaisesta hävikki-ideasta. Tortillan, pizzan ja munakkaan lisäksi kesärullat ovat mitä mainion ruokalaji, johon upottaa jääkaapista löytyvä hävikki.

Jälkiruokasarjan voittajat tulevat Ruusutorpan koulusta Espoosta, ja heidän voittoisa jälkiruokansa oli oma versio Reese’s Peanut Butter Cups-leivonnaisista. Idean jälkiruokaan ryhmä sai hävikkisuklaan erikoisesta muodosta ja suolapähkinöistä. Lopputulosta kehuttiin jopa paremmaksi kuin alkuperäisiä kuppeja. Tuomaristo arvosti hävikkisuklaan innovatiivista käyttöä ja totesi, että suklaan käsittely on vaativa tehtävä, joten annoksen valmistaminen vaati taitoa. Myös kuppikakkujen ulkonäkö herätti halun maistaa annosta.

Hävikki-battle rohkaisee soveltamaan ja käyttämään luovuutta

”Hävikki-Battle on ehdottomasti yksi oppilaille mieleisimmistä oppitunneista. Hävikki-battle -tunneilla opitaan yhdessä ideoimisen ja ryhmässä toimimisen taitoja, sekä taitoa soveltaa ja olla rohkea.” Anuriitta Mursula, Ruusutorpan koulu

Kouluissa Hävikki-battle koetaan mielekkääksi ja innostavaksi tavaksi opetella hävikin torjuntaa.

  • Mahdollisuus keksiä ja kehittää itse, sekä olla luova keittiössä on hyvin motivoivaa nuorille kokkaajille. Olen huomannut, että nuorilla on paljon loistavia ideoita, joita he lähtevät ennakkoluulottomasti toteuttamaan. Hävikkikisa haastaa oppilaita kohtaamaan kinkkisen alkutilanteen, jossa käytettävät raaka-aineet tuottavat päänvaivaa. Lopulta inspiraatiota löytyy kuitenkin lähes jokaisesta elintarvikkeesta. Kun hävikkiä ei voi väistää, syntyykin ehkä niitä parhaita ideoita! Oppilaista huokuu ylpeys ja onnistumisen ilo, kun rajoitetuista raaka-aineista saadaan luotua jotain kaunista ja maukasta. Hävikkiteeman käsittely on tärkeää ja tarpeellista, ja kisan kautta välittyy konkreettisesti kunnioitus kaikenlaisia raaka-aineita ja ruokaa kohtaan, toteaa Ruustorpan koulun kotitalousopettaja Anuriitta Mursula.

Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun oppilaat totesivat hävikkiruokatempausten olevan hauska ja tärkeä asia, ja että on todella tärkeää osata käyttää hävikkiraaka-aineita ja tehdä niistä ruokaa, ettei aivan käyttökelpoista ruokaa mene roskiin.

Koulun opettajan Niina Virmo-Pesolan näkemys puoltaa oppilaiden kommentteja.

  • Koen Hävikki-battlen kaltaisen haasteen hyväksi keinoksi innostaa oppilaita huomioimaan hävikkiraaka-aineet osana ruoanvalmistusta. Samalla kannustetaan kuin huomaamatta monipuoliseen raaka-aineiden käyttöön, luovuuteen ja ennakkoluulottomaan ’hullutteluun’, jolloin lopputulos saattaa olla valmistajalleenkin iloinen yllätys. 

Kilpailua tuomaroi ruoka-alan ammattilaisista koostuva asiantuntijajoukko, johon kuuluivat johtava asiantuntija Marjo Rantapusa Marttaliitosta, kehityspäällikkö Marita Suontausta Maa- ja kotitalousnaisten keskuksesta sekä ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:sta

Tuomaristo totesi Hävikki-battle olleen jälleen korkeatasoinen. Annoksista näkyi oppilaiden innostus ja luovuus sekä paneutuminen hävikin vähentämiseen. Tuomaristo oli ilahtunut siitä, kuinka paljon taitoa ja vaivaa voittoisissa annoksissa oli nähty. Tuomaristo toivoi, että useampien kuvien yhteydessä olisi muistettu kertoa myös miten hävikkiä oli annoksessa hyödynnetty, sillä näyttävyyden lisäksi tuomaristo arvioi hävikin käytön kekseliäisyyttä.

Voittoisien annosten valmistaneet oppilaat palkitaan ruokakauppalahjakortein. Kaikkien Hävikki-battleen ilmoittautuneiden koulujen kesken arvottiin myös lahjakortti kodinkone- tai keittiövälinekauppaan. Tänä vuonna arpaonni suosi Kivelän koulua Leppävirralta.

Mikä Hävikki-battle?

Motivan ideoima ja Ruokatieto Yhdistyksen koordinoima opetuskokonaisuus, joka on suunnattu yläkoulujen valinnaisille kotitaloustunneille. Vuoden 2024 kilpailuun osallistui noin 4000 oppilasta ympäri Suomen. Kilpailu on järjestetty vuodesta 2017 alkaen. Vuonna 2019 kilpailu palkittiin EMBLA Nordic Food Awards -palkinnolla. European Consumer Food Forum on valinnut Hävikki-battlen hyväksi esimerkiksi hävikin vähentämiseen. Oppimateriaali on vapaasti käytettävissä Saa Syödä -sivustolla.

Lisätietoja:

Hanna Larjavaara, ruokakasvatuksen ja viestinnän asiantuntija
Ruokatieto Yhdistys ry
hanna.larjavaara (at)ruokatieto.fi
p. +358 505020531

Ruokatieto Yhdistys ry – rakkaudesta oman maan ruokaan

Ruokatieto Yhdistys ry viestii suomalaisen ruokaketjun osaamisesta ja työstä. Toimintamme ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat ruoka-alan toimijoita monipuolisesti. Lisäksi edistämme lasten ja nuorten ruokakasvatusta tekemällä tunnetuksi ruoan reittiä pellolta pöytään.

 

Huoltovarmuus ja omavaraisuus tärkeimmät syyt valita suomalaista ruokaa

Ruokaan liittyvässä keskustelussa hinta on nykyään usein keskipisteessä. Suomalaiseen ruokaan liittyy kuitenkin paljon muita positiivisia näkökulmia, ja siksi Ruokatieto Yhdistys kokosi listan syistä valita suomalaista ruokaa ja selvitti kyselyllä, mitkä syyt ovat kuluttajille tärkeitä.

Kyselyssä valmiita vaihtoehtoja edelsi kysymys siitä, kuinka tärkeänä pitää siitä, että Suomessa tuotetaan ruokaa nyt ja tulevaisuudessa. Valtaosa, eli noin 80 % suomalaisista, pitää tätä erittäin tärkeänä. Ennen valmiiden vaihtoehtojen esittämistä esitettiin myös vapaasti vastattava kysymys siitä, miksi suomalaista ruokaa tulisi valita. Vastaajien kirjaamat teemat ja niiden määrät olivat hyvin samankaltaisia kuin valmiiden vaihtoehtojenkin. Huomionarvoista on, että avoimissa vastauksissa mainittiin myös lähiruoka sekä laatu ja luotettavuus, joita valmiissa vastauslistassa ei sellaisenaan ollut.

Kuvio. Suomalaisen ruoan valintaan liittyvien asioiden tärkeys. Lähde: IRO Research Oy, Tuhat suomalaista, syyskuu 2024 .Vastaajina internetkyselyssä oli 1000 täysi-ikäistä suomalaista ajalla 10-18.9.2024.

Kyselyssä naiset arvioivat pääsääntöisesti kaikki syyt tärkeämmäksi kuin miehet – varsinkin 35–59-vuotiaat miehet arvioivat annettujen syiden tärkeyttä alemmaksi kuin muut. Tulotasolla ei juurikaan ollut vaikutusta vastauksiin, mutta maaseudulla miltei kaikki syyt valita kotimaista ruokaa koettiin tärkeämmiksi kuin kaupungeissa.

Ruokatieto Yhdistys toetutti saman kyselyn myös ruokaketjun ammattilaisille, jotka edustivat Ruokatieto Yhdistyksen ja MTK:n jäsenkuntaa.

  • Ammattilaisten näkökulmasta syiden tärkeysjärjestys on sama kuin kuluttajilla, vaikkakin itse ruokaketjussa työskentelevät kokevat kaikki syyt vieläkin tärkeämmiksi kuin kuluttajat. Ammattilaisten avoimissa vastauksissa korostuu työllisyys ja laatu, ja ilahduttavasti puolestaan kuluttajat kertovat luottavansa Suomessa tuotetun ruoan laatuun, toteaa Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Ruokakulttuurin professori toivoo lisää ruokaan liittyvää tunnetta ja sosiaalisuutta

Suomalaisen ruoan maku, kotimaisen ruoan valintaan liittyvä hyvä tunne ja ruokakulttuurin vaaliminen saavat myös korkeat tärkeyspisteet, konkreettisempien hyötyjen kuitenkin korostuessa. Helsingin yliopiston ruokakulttuurin professori Taru Lindblom toteaa, että tulosten tärkeysjärjestyksessä korostuvat perinteiset arvot sekä jo pidempään uutisaiheina useiden kriisien vuoksi olleet teemat.

  • Tulos oli oletettu, vaikkakin olin yllättynyt, että tällä hetkellä paljon pinnalla olleet teemat kuten ilmastonmuutos, ekologinen kestävyys tai eläineettiset asiat eivät nousseet vastauksissa tämän korkeammalle.

Lindblom huomauttaa, että suomalaisille tyypillinen rationaalinen suhtautuminen ruokaan on tunnettu seikka jo pidemmältä ajalta ja aiemmasta tutkimuksesta. Toisaalta tunteet ja sosiaaliset suhteet näkyvät tutkimuksessa myös, kuten viime vuonna kerätyssä Mitä söin tänään -kirjoitusaineistossa, jossa syömistä kuvataan myös hyvin paljon ilon, nautinnon, hyvien makujen ja monenlaisten tunteiden kanavana.

  • Ilahduttavaa oli, että Ruokatiedon teettämässä kyselyssä ruokakulttuuriset sekä makuun ja tunteeseen liittyvät seikat kuitenkin ylsivät vastauksissa keskivaiheille. Tunteilla ja tuntumisellakin on aina ollut sijansa syömisessä, ja niin kuuluukin olla, vaikkei suomalaiselle ehkä olekaan ollut kovin helppoa nostaa esille näitä seikkoja. Minusta olisi hyvä, jos voisimme nähdä ruoan alueena, jossa myös tunteilla, ilolla ja sosiaalisuudella on vahvemmin paikkansa, Lindblom toteaa.

Tutkimuksen toteutti IRO Research Oy. Tiedot kerättiin internetpaneelissa 10 – 18.9.2024. Vastaajina oli 1000 täysi-ikäistä suomalaista valtakunnallisesti edustettuna. Ruokaketjun vastaukset kerättiin Webropol-kyselyllä Ruokatiedon ja MTK:n jäsenistölle, joista saatiin yhteensä 187 vastausta.

Lue myös 10 syytä valita suomalaista ruokaa -artikkeli Ruokatieto Yhdistyksen verkkosivuilta täältä.

Lisätietoja:
Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, Ruokatieto Yhdistys, puh. 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi

Taru Lindblom, Ruokakulttuurin professori, Helsingin yliopisto, taru.lindblom@helsinki.fi

Ruokatieto Yhdistys ry – rakkaudesta oman maan ruokaan

Ruokatieto Yhdistys ry viestii suomalaisen ruokaketjun osaamisesta ja työstä. Toimintamme ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat ruoka-alan toimijoita monipuolisesti. Lisäksi edistämme lasten ja nuorten ruokakasvatusta tekemällä tunnetuksi ruoan reittiä pellolta pöytään.

Hyvää Suomesta -merkki löytyy nyt myös kotimaisesta eläintenruoasta

Lemmikkien omistajia ja ruoan tuottajia kiinnostaa yhä enemmän eläinten ruokaan tulevien raaka-aineiden alkuperä, sillä niin lemmikkien kuin tuotantoeläinten ruokintaan ja hyvinvointiin kiinnitetään yhä enemmän huomiota. Kotimaisilla valinnoilla halutaan myös vahvistaa huoltovarmuutta ja edistää kiertotaloutta hyödyntäviä ja edistäviä ratkaisuja.

Kotimainen alkuperä kiinnostaa eläinten omistajia

Hyvää Suomesta -merkki on toiminut elintarvikkeiden kotimaisuustakeena jo yli 30 vuotta. Tilausta merkin toiminnan laajentamiselle myös eläinten ruokiin on, sillä lainsäädäntö ei edellytä eläinrehun raaka-aineiden alkuperämaan ilmoittamista.

  • Olemme iloisia siitä, että voimme laajentaa Hyvää Suomesta -merkin nyt myös eläinten ruokaan. Kiinnostus eläinten ruoan alkuperää ja jäljitettävyyttä kohtaan on kasvanut viime aikoina vahvasti, ja myös eläinten omistajilla on oikeus tietää, mistä heidän eläintensä ruoka tulee. Hyvää Suomesta -merkki on ainoa eläinten ruoan tunnus, joka kertoo kotimaisesta raaka-aineesta, toteaa Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Ensimmäisten yritysten joukossa Hyvää Suomesta -merkin eläinten ruoissa ottavat käyttöön NEUfrau Oy ja Alavuden öljynpuristamo.

Neufrau Oy on ensimmäisenä koiranruoan valmistajana ottanut käyttöön Hyvää Suomesta -merkin tuotteissaan. Neufrau Oy:n toimitusjohtaja Tytti Takanen toteaa Hyvää Suomesta -merkin kertovan yrityksen sitoutumisesta laatuun.

  • Olemme innoissamme ja ylpeitä tästä tunnustuksesta. Hyvää Suomesta -merkki on meille osoitus siitä, että olemme oikealla tiellä. Se vahvistaa sitoutumistamme laatuun ja kotimaisuuteen, jotka ovat meille ensisijaisen tärkeitä arvoja. Haluamme tarjota parasta paitsi koirille, myös heidän omistajilleen, ja tämä merkki on siitä paras todiste.

Alavuden öljynpuristamo jalostaa kotimaista rypsiä elintarvikekäyttöön. Tuotannossa syntyy eläinten rehukäyttöön erinomaisesti soveltuvaa rypsipuristetta ja rehuöljyä, joista jatkossa löytyy Hyvää Suomesta -merkki.

  • Käytämme Hyvää Suomesta -merkkiä jo elintarviketuotteissamme, joten on luonteva askel ottaa se käyttöön myös rehutuotteissa. Kotimainen raaka-aine on toimintamme perusta, joten haluamme ehdottomasti liputtaa sen puolesta myös eläinten ruoissa, kertoo Alavuden öljynpuristamon toimitusjohtaja Hanna Yli-Kuha.

Kotimaisuudesta kertovan Hyvää Suomesta -alkuperämerkin voi saada, kun tuote täyttää tarkat kriteerit:

  • Liha, kala, muna ja maito sellaisenaan ja osana muita elintarvikkeita on aina 100 % suomalaista.
  • Jos pakkauksessa on vain yhdenlaista raaka-ainetta, on sen oltava 100 % suomalaista.
  • Monen raaka-aineen tuotteessa raaka-aineesta 75–100 % on suomalaista.
  • Lopputuotteen valmistus ja pakkaaminen Suomessa.

Kriteereiden toteutumista valvotaan ulkopuolisten valvonta-ammattilaisten toimesta.

Lisätietoja:

Ruokatieto Yhdistys/Hyvää Suomesta -merkki:
Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, puh. 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi

Neufrau Oy:
Tytti Takanen, puh.040 583 8788, tytti.takanen@neufrau.fi

Alavuden Öljynpuristamo:
Hanna Yli-Kuha, puh. 040 189 5530, hanna.yli-kuha@alavuden.fi

Hyvää Suomesta

Hyvää Suomesta -merkistä tunnistat helposti taatusti kotimaisen ruoan, joka on valmistettu Suomessa kotimaisista raaka-aineista. Merkki ansaitaan täyttämällä tiukat kriteerit ja sen käyttöä valvotaan. Noin 12 000 tuotteen valikoimasta löytyy tuotteita kaikkiin ruokavalioihin ja kaikille kukkaroille. Merkkiä hallinnoi Ruokatieto Yhdistys ry. 

Ruokatieto mukaan elintarvikeviennin kehittämiseen – tule johtamaan suomalaisen ruokaviennin kasvua

Haemme nyt kokenutta ruokaviennin kasvujohtajaa


Elintarvikeviennin kasvua toteutetaan yhteistyössä koko vientiekosysteemin kanssa, johon kuuluvat valtion toiminnot ja palvelut, elintarvikealan yritykset ja yritysryhmät, viennin edistämiseen liittyvät palveluntarjoajat sekä muut alan toimijat. Tämän ekosysteemin kanssa toteutettavan kehittämisen johtamiseen haemme nyt ruokaviennin kasvujohtajaa osaksi Ruokatieto Yhdistystä.

Kasvujohtajan tehtävänä on koota elintarvikesektorin yritysten näkemykset viennin edistämisestä ja siihen liittyvistä tarvittavista resursseista sekä yhteistyön malleista maassamme ja toimia strategisena johtajana. Tehtävän tavoitteena on saada aikaan pysyvä toimintamalli elintarvikesektorin näkemysten kokoamiseksi ja viennin kasvun mahdollistamiseksi jatkuvassa vuoropuhelussa valtion ja verkostojen kanssa.

Kasvujohtajan tehtävänä on:
• Kehittää ruokaviennin strategiaprosessia
• Yhdistää yritysten ja erilaisten yritysryhmien tarpeet viennin kasvattamiseksi
• Edustaa yritysten näkemystä valtion resurssien ohjauksessa, tutkimus- ja koulutustarpeissa sekä ruokamaakuvan muodostamisessa
• Koordinoida viennin kasvuun tähtääviä EU-hankehakuja

Odotamme sinulta:
• Vahvaa kokemusta viennistä
• Kykyä toimia strategisena johtajana ja yhdistää eri toimijoiden tarpeet
• Näyttöjä onnistuneesta projektijohtamisesta
• Erinomaisia yhteistyö-, viestintä- ja vaikuttamistaitoja
• Innostusta ja sitoutumista Suomen ruoka-alan kasvun edistämiseen
• Sujuvaa suomen ja englannin kielen taitoa

Tarjoamme ainutlaatuisen mahdollisuuden olla mukana toteuttamassa Suomen ruoka-alan kasvuohjelmaa ruokaviennin polttopisteessä. Tehtävässä tukenasi on suomalaisen elintarvikealan huippuosaajista koostuva verkosto.

Odotamme sinua innolla mukaan kasvattamaan Suomen ruokavientiä! Käsittelemme hakemuksia aktiivisesti jo hakuaikana, joten lähetäthän hakemuksesi ansioluetteloineen ja palkkatoiveineen mahdollisimman pian, viimeistään 27.9. mennessä osoitteeseen rekry@ruokatieto.fi

Lisätietoja tehtävästä antaa Ruokatieto ry:n hallituksen puheenjohtaja Elli Siltala gsm. +358 50 384 2532 seuraavina ajankohtina maanantaina 9.9. klo 8.00-8.30, tiistaina 10.9. klo 9.30-9.55 sekä perjantaina 13.9. klo 16.00-16.30.

Ruokatieto Yhdistys ry – rakkaudesta oman maan ruokaan
Ruokatieto Yhdistys ry viestii suomalaisen ruokaketjun osaamisesta ja työstä. Toiminnallamme lisäämme elintarvikeketjun ja suomalaisen ruoan tunnettuutta ja arvostusta sekä vahvistamme kotimaisen ruoan kysyntää. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat ruoka-alan toimijoita monipuolisesti, kun mukana ovat alkutuotanto, teollisuus ja kauppa. Toimintamme ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Lisäksi edistämme lasten ja nuorten ruokakasvatusta tekemällä tunnetuksi ruoan reittiä pellolta pöytään.


Ruokatieto to support Finnish Food Export – Come and Lead the Growth of Exports


Finland’s ambitious goal for food exports is to double the value of exports, aiming to reach an annual level of 4 billion euros by 2031. Achieving significant growth in food exports requires a new kind of continuous support collaboration between companies, the state, and export support networks. Ruokatieto already connects all food sector actors and is now forming a platform to implement the export goal of the food sector growth program. Our association’s 350 member organizations from the food industry, primary production, and commerce represent the entire food chain from field to table.


We are now looking for an experienced Food Export Growth Director


The food export growth will be implemented in cooperation with the entire export ecosystem, which includes state functions and services, food industry companies and corporate groups, service providers related to export promotion, and other industry actors. We are now seeking a Food Export Growth Director to join Ruokatieto ry to lead the export growth program implemented with this ecosystem. The Growth Director’s task is to compile the views of the food sector companies on export promotion and the necessary resources and cooperation models in our country and to act as the strategic leader of the growth program. The goal of the task is to create a permanent operating model for compiling the views of the food sector and enabling export growth.

The Growth Director’s tasks include:
• Drive the development of the strategic process for food exports
• Coordinate the needs of companies and business groups to support export growth as part of the export ecosystem
• the companies’ views in the allocation of state resources, research and education needs, and the formation of the food country image
• Coordinating EU funded promotion programs aimed at export growth

We expect from you:
• Strong experience in exports
• Ability to act as a strategic leader and align the needs of various stakeholders
• Proven track record in successful project management
• Excellent collaboration, communication, and influencing skills
• Enthusiasm and commitment to promoting the growth of Finland’s food industry
• Fluent in both Finnish and English

We offer a unique opportunity to be involved in implementing Finland’s food sector growth program at the forefront of food export. In this role, you will be supported by a network of top experts in the Finnish food industry.
We look forward to having you join us in growing Finland’s food exports! We are actively processing applications during the application period, so please send your application with a CV and salary expectations as soon as possible, no later than August 25th, to rekry@ruokatieto.fi

For more information about the position, please contact the chairman of the Ruokatieto ry board, Elli Siltala tel. +358 50 384 2532 during the following times: Monday, September 9th from 8:00 to 8:30, Tuesday, September 10th from 9:30 to 9:55, and Friday, September 13th from 16:00 to 16:30.

Ruokatieto Yhdistys ry communicates the expertise and work within the Finnish food chain. Our mission is to enhance awareness and appreciation of the Finnish food industry and its products, as well as to strengthen the demand for domestic food. With over 350 members and licensees, we represent a broad spectrum of the food industry, including primary production, manufacturing, and retail. At the heart of our work is the “Hyvää Suomesta” label, the most respected origin mark for Finnish food. Additionally, we promote food education for children and youth, raising awareness about the journey of food from farm to table.

Uusi Tietohaarukka on julkaistu

 

Tietohaarukka toimii tiedonlähteenä niin opiskelijoille, ammattilaisille, päättäjille, medialle kuin suomalaisesta ruokaketjusta kiinnostuneille. Se on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi netissä pdf-versiona sekä tilattavissa painettuna taskukokoisena julkaisuna. Nettiversio tietohaarukasta toimii kätevästi myös puhelimella ja siinä on nyt mahdollisuus siirtyä sisällysluettelosta suoraan haluttuun taulukkoon!

Tilastopaketin lisäksi on koottu Koostetut herkut -diapaketti, jota voi hyödyntää sellaisenaan omissa esityksissä tai poimia siitä haluamiaan osia.

Vuoden 2024 Tietohaarukka on julkaisun 59. painos ja sen tuottaa vuosittain Ruokatieto Yhdistys yhteistyössä Agronomiliiton, Luonnonvarakeskus Luken, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n, Svenska lantbrukscenternas centralförbund SLC:n ja ProAgria Keskusten Liiton kanssa.

Tietohaarukan nettiversion, Koostetut herkut -diakoosteen sekä painetun lehtisen tilausohjeet löydät osoitteesta ruokatieto.fi/tietohaarukka.

Vietä kanssamme Suomalaisen ruoan päivää!

Suomalaisella ruoalla halutaan ravita koko Suomi kukkaron kokoon, ruokavalioon tai makumieltymyksiin katsomatta. Ruokaketjun ammattilaiset yhteisesti varmistavat, että myös tulevat sukupolvet voivat nauttia laadukkaasta oman maan ruoasta, kaikissa tilanteissa.

Juhlapäivää on edeltänyt kampanja, jonka pohja rakentuu Ruokatiedon konseptiin, jonka ytimessä on Hyvää Suomesta -merkki. Laajan medianäkyvyyden ulko-, ääni- ja somemainonnassa mahdollistavat kampanjan kumppaniorganisaatiot Atria, HKFoods, Vaasan, Valio, Kesko, Lidl, SOK, MTK ja SLC. Mukana Suomalaisen ruoan päivässä ovat myös muut Ruokatiedon jäsenet ja Hyvää Suomesta -merkkiä käyttävät yritykset. Tämä on ainutlaatuinen kilpa- ja keskustelukumppaneiden yhteistyö, jossa yhteinen nimittäjä on suomalainen ruoka.

Koko Suomi on kutsuttu mukaan! Edellisvuosien kokemuksesta odotamme mukaan erilaisia organisaatioita ja yksityishenkilöitä kaikkialla Suomessa, kukin omalla tavallaan. Vaikuttajat Nata Salmela ja Hermanni läheisineen siivittävät kampanjaa.

Huomaa myös nämä

Webinaari 4.9. Tiede ja teknologia – ratkaisuja kestävään ruoan tuotantoon Suomessa 

Suomalaisen ruoan päivänä 4.9. klo 9–10 Elintarviketieteiden Seura järjestää yhdessä Ruokatieto Yhdistyksen kanssa kaikille avoimen webinaarin. Webinaarissa käsitellään kestävän ruokatuotannon tekoja tieteellisestä näkökulmasta ja sitä millaisia haasteita teollisuudessa ratkotaan. Webinaari on kaikille avoin ja ilmainen 

Liity mukaan webinaariin Suomalaisen ruoan päivän sivuilta

Striimaus kanalasta 4.9. ja Suomalaisen ruoan viikko kouluissa

Viikolla 36 vietetään kouluissa ja varhaiskasvatuksessa Suomalaisen ruoan viikkoa! Ruokatieto ja Ruokakasvatusyhdistys Ruukku tarjoavat jälleen ruoka-aiheista oppimateriaalia, jota riittää vaikka koko viikoksi. Suomalaisen ruoan päivänä 4.9. pääsemme striimauksen välityksellä kurkistamaan mitä tapahtuu kanalassa. Materiaalit ja linkki ilmoittautumiseen löytyvät Suomalaisen ruoan viikko kouluissa -sivuilta.

Lisää vinkkejä juhlapäivän viettoon löydät Suomalaisen ruoan päivän sivuilta

Maukasta suomalaisen ruoan päivää!

Ruokaketju on valmis sitoutumaan ruoka-alan kasvuohjelmaan yhdessä – valtiolta odotetaan pitkäjänteistä sitoutumista

  • Ruokatieto Yhdistys ry tulee toimimaan koko ruokaketjun kattavana edustajana ruokaviennin strategisissa prosesseissa, strategisten puitteiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä kasvuohjelman tavoitteiden seurannassa. Tällä toiminnalla varmistamme yritysten ja valtion jatkuvan vuoropuhelun kasvuohjelman toteuttamiseksi. Ruokatieto tahollaan tulee vahvistamaan organisaatiotaan erillisresurssein, kertoo Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry:n keskeinen rooli on jäsenyritystensä yhteisten operatiivisten vientitoimien toteuttamisessa.

  • SUVI ry parantaa yritysten kaupallista onnistumista kansainvälisillä markkinoilla ja ratkaisee yritysten mm. kokoluokasta, resursseista tai osaamistarpeista johtuvia haasteita. SUVI ry:n toiminnan merkitys korostuu, koska alalla on hyvin paljon pieniä kasvua hakevia vientiyrityksiä, kertoo SUVI ry:n hallituksen jäsen Jarmo Talasrinne. Ja jatkaa, että yhteisiä vientitoimia tulevat varmasti toteuttamaan myös muut yritysryhmät.

Ruokaketjussa pidetään tärkeänä, että alan sitoutumisen lisäksi myös valtio sitoutuu pitkäaikaisesti ruoka-alan kasvuohjelmaan, sekä rahoittajana että pysyvillä rakenteilla. Vienninedistämispalveluita tuottava Osuuskunta Viexpo muodostaa ruokaviennin palveluorganisaation ja ottaa vastuuta yritysten saattamisesta markkinoille päättyneen Food from Finland –ohjelman tilalla. Ruoka-alalla odotetaan, että Maa- ja metsätalousministeriö varmistaa, että Viexpon omistuspohja sekä edellä kuvattujen viennin avaintoimintojen rahoitusmalli mahdollistavat toiminnan ja rahoituksen yli hallituskausien.

  • Ruoka-alalla odotamme kovasti, että ulkoministeriöön siirtyvä Business Finlandin ulkomaanverkosto palvelee ruokavientiä. Tavoite on, että ruokavienti huomioidaan ulkoministeriön valmistelussa niin, että se saa ulkomaanverkostosta riittävät resurssit ja että ulkomaanverkosto tuottaa jatkossa kaupallistamisen tukipalveluja myös elintarvikeyrityksille, sanoo Anni-Mari Syväniemi.

Yritysten hyvä yhteistyö ja järjestäytyminen on edellytyksenä sille, että kansallisella tasolla pystytään määrittelemään ruokaviennin kehitystarpeet mm. koulutuksen, tutkimuksen tai kohdennettujen kehityshankkeiden osalta ja vientitavoitteet saavutetaan. Kun yrityslähtöisesti on selvitetty, mitä tarpeita kehitystoimille kasvutavoitteen saavuttamiseksi on, voi valtio tehokkaasti ohjata hankkeita ja resursseja ja kehitystoiminta tukee aidosti ja kokonaisvaltaisesti yritystoimintaa.

Lisätietoja:

Ruokatieto Yhdistys ry:n toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi; gsm. 050 511 8909; anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi

Hyvää Suomesta -merkki on Suomen kolmanneksi arvostetuin brändi

Hyvää Suomesta -merkki on käytössä noin 350 eri elintarvikevalmistajalla, yhteensä lähes 12 000 eri tuotteessa. Merkki kertoo, että tuote on valmistettu Suomessa kotimaisista raaka-ainesta.

  • Kuluttajat arvostavat kotimaista ruokaa, sekä sitä, että sen löytäminen kaupasta on helppoa ja nopeaa. Ruokapakkauksissa on nykyään paljon erilaisia merkkejä ja kotimaista alkuperää virheellisestikin viestiviä elementtejä, jotka voivat johdattaa kuluttajaa harhaan. Merkkiviidakossa suunnistavat kuluttajat arvostavat tuttua Hyvää Suomesta -merkkiä, koska se kertoo luotettavasti tuotteen kotimaisesta alkuperästä, toteaa Hyvää Suomesta -merkkiä hallinnoivan Ruokatieto Yhdistys ry:n toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Koko elintarvikeketju puhaltaa yhteen hiileen

Hyvää Suomesta -merkin vahvuutena on se, että koko elintarvikeketju maataloudesta teollisuuteen ja kauppaan on mukana yhteistyössä ja vahvistamassa suomalaisen ruoan asemaa. Merkkiä käyttävät yritykset vaihtelevat kooltaan ja toimialaltaan, mutta yhteistä niille on ylpeys käyttämistään kotimaisista raaka-aineista ja alan osaamisesta.

  • Hyvää Suomesta -merkin luotettavuuden ja arvostuksen perusta on systemaattinen työ, jota tehdään joka päivä upeissa jäsenyrityksissämme ja maatiloilla. Merkin saamiseksi tuotteen täytyy täyttää tiukat kriteerit, ja säännölliset ulkopuolisen tahon tekemät tarkastukset yrityksiin vahvistavat yritysten ammattitaidon ja dokumentoidun työn, Syväniemi kuvailee.

Alkuperätietoa arvostetaan

Alkuperä kiinnostaa kuluttajia, ja omilla valinnoilla halutaan myös vaikuttaa muun muassa työllisyyteen ja alueiden elinvoimaan, ruoantuottajien asemaan ja omavaraisuuden säilymiseen hyvällä tasolla. Tärkeätä on tietysti myös ruoan turvallisuus ja hyvä maku.

  • Kuluttajat haluavat tietää mistä heidän ruokansa tulee. Maailman myllerrykset ovat saaneet meidät kaikki huomaamaan kotimaisen ruoan arvon myös suuremmassa kuvassa, iloitsee Syväniemi.

Lisätietoja: Anni-Mari Syväniemi, 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi

Kuluttajista joka viides aikoo lisätä suomalaisen ruoan ostamista

Yli puolet suomalaisista kertoo ostavansa jo paljon suomalaista ruokaa, osa jopa kaiken, minkä suomalaisena saa. Tässä joukossa on myös paljon heitä, jotka aikovat lähitulevaisuudessa ostaa enemmän suomalaista ruokaa.

”Suomalaisen ja suomalaisena pidetyn ruoan tarjonta on kaupoissa hyvä, mutta silti tulosten näinkin suuri joukko suomalaisen ruoan tosiystäviä yllätti myönteisesti”, sanoo Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Suomalaisen ruoan ostoaktiivisuus on vahvimmillaan varttuneiden naisten keskuudessa ja lähempänä ruoan tuotantoa, eli maaseutukunnissa. Maataloustuottajien tai tuottajaperheessä kasvaneiden keskuudessa on huomattavan monia, jotka ostavat suomalaisena kaiken mahdollisen. Myös oma puutarhaharrastus näyttää aktivoivan suomalaisen ruoan ostamista, samoin työskenteleminen ruoka-alalla.

Suomalaisella ruoalla vankka kannattajakunta

Suurin osa suomalaisista aikoo ostaa suomalaista ruokaa saman verran kuin ennenkin (73 %). Nykyistä enemmän suomalaista ruokaa aikoo ostaa joka viides (20 %) aikuisista suomalaisista. Lisää suomalaista ruokaa syödään lähitulevaisuudessa todennäköisimmin lapsiperheissä sekä ruoka-alalla työskentelevien keskuudessa, maataloustuottajien tuttavapiirissä ja maatilojen suoramyynnin asiakkaissa.

”On hienoa, että ruoka-alalla työskentelevien keskuudessa suomalaisen ruoan ostaminen ja ostamisen lisääminen on korkealla. Tämä kertoo luottamauksesta oman maan ruokaketjun tekemiseen”, Syväniemi toteaa.

Tutkimuksen toteutti IRO Research Oy. Tiedot kerättiin internetpaneelissa 11 – 18.6.2024. Vastaajina oli 1000 täysi-ikäistä suomalaista valtakunnallisesti edustettuna.

Lisätietoja:

Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, 050 511 8909

Minna Asunmaa, kehityspäällikkö, 040 410 5270

Millainen on kananmunan matka kanalasta kennoon ja keittiöön?

Kanojen elämää, suora lähetys kanalasta (eskari – 4.lk) klo 9.30-9.50

Suorassa videoyhteydessä luomukanalasta pääsemme seuraamaan kanojen elämää. Kuulemme muun muassa mitä kanat syövät, kuinka kananmuna syntyy, ja miksi toiset munat ovat ruskeita ja toiset valkoisia. Striimauksen aikana oppilaat saavat esittää omia kysymyksiään suoraan kananmunantuottajalle.

Maksuton suoratoisto on suunnattu esikoululaisista 4.-luokkalaisille ja sopii osaksi esim. ympäristöopin oppituntia. Kesto 20 min.

Tallenne striimistä on nähtävissä sivuillamme 4.9. – 18.9.

Kanalasta kennoon ja keittiöön (5.lk – 9.lk) klo 10.15-10.45

Suorassa videoyhteydessä tutustumme luomumunien tuotantoon. Selvitämme myös, millaisia muita kanaloita Suomessa on, ja miten kanamunan kuoresta tunnistaa tuotantotavan. Entä mitä tapahtuu pakkaamossa? Kuulemme, miksi kanamuna on ravitsemuksellisesti erinomainen pakkaus, mitä kanamunista voi valmistaa,  ja miksi kotimaisia kananmunia uskaltaa syödä vaikka raakana. Striimin aikana voi myös esittää kysymyksiä suoraan tilan isännälle.

Maksuton suoratoisto on suunnattu 5.–9.-luokkalaisille ja sopii osaksi esim. kotitalouden, ympäristöopin ja biologian oppitunteja. Kesto 30 min.

Striimien lisäksi kotitalouden oppitunneille on saatavana muun muassa hauska Kananmunakamppailu!

Löydät lisää tietoa, opetusmateriaaleja ja linkin striimiin täältä.

Sivuilta löydät myös ilmoittautumislinkin tai voit ilmoittautua myös suoraan tästä.

Tallenne striimistä on nähtävissä sivuillamme 4.9. – 18.9.

Artikkelin kuvan lähde: Siipikarjaliitto

Tiede ja teknologia – ratkaisuja kestävään ruoan tuotantoon Suomessa -webinaari 4.9. klo 9

Ilmoittaudu mukaan kaikille avoimeen ja maksuttomaan tapahtumaan tästä

Ohjelma 4.9. klo 9-10:

Tietohaarukan kootut herkut

Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi kertoo puheenvuorossaan syyskuun alussa julkaistavan Tietohaarukka-tilastopaketin uusimmista suomalaisen ruoan luvuista.

Uudistavan viljelyn hyödyt maitoketjussa

Valion konsernin Ilmasto-ohjelman johtaja, Juha Nousiainen kertoo puheenvuorossaan millaisia haasteita uudistavalla viljelyllä ratkotaan ja millaista tutkimusnäyttöä uudistavan viljelyn hyödyistä on.

Rypsiöljyn puristuksen sivutuotteesta uuselintarvikkeeksi

Apetit Kasviöljy Oy:n myyntipäällikkö Maria Soini kertoo puheenvuorossaan millaista tutkimustyötä kiertotaloutta toteuttavan BlackGrain -rypsipohjaisen proteiinituotteen kehityksen eteen ja uuselintarvikeluvan saamiseksi on tehty.

Härkäpavusta fermentoimalla kuluttajatuotteita sekä raaka-ainetta teollisuuteen

MeEat Foodtech Oy:n tutkimuspäällikkö Iida Loivamaa kertoo puheenvuorossaan mitä härkäpavulle tapahtuu fermentoitaessa ja miten fermentointiparametrejä optimoidaan ja tutkitaan.

Ilmoittaudu mukaan kaikille avoimeen ja maksuttomaan tapahtumaan tästä!

Hyvää Suomesta -merkkiä päivitettiin selkeämmäksi

Elintarvikkeen kotimaisesta raaka-aineesta ja työstä kertova alkuperämerkki on jo yli 30 vuotta vanha, ja uusi päivitetty merkki kunnioittaa alkuperäisen, Kyösti Variksen suunnitteleman ikonisen logon ilmettä. Suuresta muutoksesta ei siis ole kyse, vaan päivityksellä haetaan selkeyttä ja tuoretta ilmettä. Kuluttajan silmään muutos näkyy entistä selkeämpänä merkkinä, ja päivitetyn merkin voi löytää tuotepakkauksista sitä mukaa, kun yritykset uudistavat pakkauksiaan.

Merkin värimääritystä on helpotettu poistamalla siitä pieni keltainen värilisäys sekä liukuväri. Fontti on vaihdettu selkeämmäksi ja helpommin luettavaksi, ja uudeksi fontiksi valikoitui 100% kotimainen fontti Agile Sans, jonka ovat suunnitelleet Emil Bertell, Erik Bertell ja Teo Tuominen Fenotypestä. Joutsenen kuvaa on muutettu selkeämmäksi ja Suomen lippua on tuotu paremmin esille. Merkin tunnettu yleisilme on kuitenkin säilytetty. Hyvää Suomesta -merkin päivityksen suunnitteli ja toteutti graafikko Marko Myllyaho.

Ohjeet merkin käyttöön ja päivitetyn logon uudet originaalit löytyvät täältä: https://ruokatieto.fi/hyvaa-suomesta-merkki/yrityksille/graafinen-ohjeisto/

Lisätietoja:

Hanna Larjavaara, puh. 050 502 0531

Siirry takaisin sivun alkuun