Tutkimus osoitti Retki kauppaan -ruokakasvatuskonseptin vahvistavan lasten sitoutumista ruokaan

Tiedote

Retki kauppaan –ruokakasvatuskonseptin mukainen opetus vahvistaa koululaisten kiinnostusta ja sitoutumista ruokaan, osoittaa tuore Helsingin yliopiston tutkimus. Ruokatiedon ja S-ryhmän yhteistyönä syntyneen Retki kauppaan –ruokakasvatuskonseptin vaikuttavuutta tutkittiin Eu-rahoitteisen WeValueFood –hankkeen osana syksyllä 2020. Retki kauppaan –ruokakasvatuskonseptin mukainen opetus vahvistaa oppilaiden sitoutumista ruokaan, osoittavat Euroopassa käytössä olevia ruokakasvatusmenetelmiä ja -työkaluja selvittävän hankkeen tulokset. Vain harvan ruokakasvatuskonseptin toimivuutta on tutkittu tieteellisesti, mikä tekee tuloksesta merkittävän.

KAUPPARETKEN TOIMIVUUTTA TESTATTIIN POIKKEUSOLOISSA 

Retki kauppaan on alakouluille suunnattu ruokakasvatuskonsepti, johon kuuluu valmis opetusmateriaali sekä pienryhmissä toteutettava “ulos luokasta oppimaan” -periaatteen mukainen kaupparetki. Retki kauppaan vie oppilaat opettajan johdolla lähimarkettiin oppimaan kaupasta ja ruokaketjusta. Opetuskokonaisuus on liitettävissä joustavasti osaksi eri oppiaineita. 

Retki kauppaan -konseptia testattiin WeValueFood-hankkeen myötä puolalaisissa ja suomalaisissa kouluissa. Ruokakasvatuskonseptiin kuuluvat kaupparetket siirrettiin poikkeusolojen vuoksi verkkoon: ruokakauppojen valikoimaan tutustuttiin ruuan verkkokaupassa ja kaupan henkilökuntaa haastateltiin etäyhteyksin. Oppilaat valmistelivat haastattelukysymykset etukäteen ja haastattelivat ruokakaupan marketpäällikköä sovittuna ajankohtana. 

– Opettajat pitivät menetelmää opetussuunnitelmaan hyvin istuvana. Myös oppilaat olivat innostuneita Retki kauppaan –ruokakasvatuskonseptin etätoteutuksesta ja marketpäälliköille tuli paljon kysymyksiä, toteaa yliopistonlehtori Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistosta.

RETKI KAUPPAAN VAHVISTI LASTEN SITOUTUMISTA RUOKAAN 

Retki kauppaan -ruokakasvatuskonseptin mukainen opetus vahvisti tutkimuksessa lasten sitoutumista ruokaan (food engagement). Oppilaiden sitoutumista ruokaan tarkasteltiin tutkimuksen alussa ja lopussa, ja näiden välillä tapahtunutta muutosta analysoitiin. 

– Kestävän ruokajärjestelmän rakentaminen lähtee yksilöiden kiinnostuksesta ja sitoutumisesta. Tutkimus osoitti, että Retki kauppaan -konseptin avulla voidaan monipuolisesti vahvistaa tulevan sukupolven ruokakiinnostusta ja sitoutumista, toteaa yliopistonlehtori Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistosta. 

Ruokaan sitoutuminen jaettiin kuuteen eri osa-alueeseen, joista neljässä tapahtui tilastollisesti merkitseviä muutoksia. Konseptin mukainen opetus oli yhteydessä lasten korkeampaan ruokaan sitoutumiseen erityisesti ruoantuotannon, ruoan valinnan ja ostosten tekemisen, ruokajätteen ja ruokakiinnostuksen aihepiirien osalta. 

KAUPPARETKET TOTEUTUVAT NYT MYÖS ETÄNÄ 

Tutkimushanke osoitti, että etäyhteyksin toteutettava kaupparetki vahvistaa oppilaiden ruokaosaamista. Tutkimustulosten myötä Ruokatieto on laajentanut Retki kauppaan -ruokakasvatuskonseptin tutkimushankkeessa kokeiltuun muotoon.  

Etäretki soveltuu käytettäväksi niin etä- kuin lähiopiskelussakin. 

Etätoteutus opettaa oppilaille myös ajankohtaiseksi tulleita arjen taitoja. Arjen toiminnot siirtyvät yhä laajemmissa määrin internetiin. Arjen sujuvoittamiseksi on tärkeää, että lapset ja nuoret pääset harjoittelemaan ajalle ominaisia taitoja jo varhaisessa vaiheessa. 

 

WeValueFood -hanke selvittää toimivia ruokakasvatusmalleja 

WeValueFood on EIT foodin rahoittama hanke, jossa on mukana 14 yliopistoa ja organisaatiota ympäri Eurooppaa. Suomea edustaa Helsingin yliopisto. Hanke kartoitti Euroopassa käytössä olevia ja toimivia ruokakasvatustyökaluja ja -menetelmiä, joita löytyi yli 350. Hankkeessa kehitettiin alusta, jonne kaikki hankkeessa kerätyt työkalut on koottu ja ruokakasvattajat voivat löytää toimivan työkalun omien hakutoiveidensa mukaisesti.   

EIT Food on eurooppalainen ruokatuotannon suuri kehityshanke, joka integroi liiketoimintaa, koulutusta ja tutkimusta ratkaisujen löytämiseksi ruokaan liittyviin maailmanlaajuisiin haasteisiin. Tavoitteena on kehittää kestävää, terveellistä ja luotettavaa ruokajärjestelmää uusien innovaatioiden ja monipuolisen yhteistyön voimin. 

 

Lisätietoja

Noora Laukkanen (Kuvituskuvia saatavissa pyydettäessä.)
ruokakasvatuksen asiantuntija 
Ruokatieto Yhdistys ry 
noora.laukkanen(at)ruokatieto.fi 
p. +358 44 236 0039 

Maijaliisa Erkkola 
ravitsemustieteen dosentti, yliopistonlehtori 
Helsingin yliopisto 
maijaliisa.erkkola(at)helsinki.fi  
p. +358 45 671 5455 

Hanna Leppäniemi 
viestintäpäällikkö 
SOK Media 
hanna.leppaniemi(at)sok.fi 
p. +358 10 768 0534 

Kuva: Ruta Särki

https://www.ruokatieto.fi/retki-kauppaan  

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta. 

Seuraa Ruokatietoa somessa! 
Facebook.com/Ruokatieto.fi 
Twitter.com/Ruokatieto 

Muut ajankohtaiset

Kaikki ajankohtaiset

20.12.2024 Tiedote

Joulukinkun ostoa suunnittelevien määrä kasvanut

Joulukinkku on suomalaisten joulupöytien kestosuosikki. Neljä viidestä kuluttajasta aikoo valita jouluherkuksi kinkkua. Suurimmalle osalle…

19.12.2024 Uutinen

Ruokakasvatus esillä Educassa tammikuussa, tervetuloa osastollemme!

Tervetuloa Ruokatiedon, Maistuvan koulun ja Ruokatutkan yhteiselle osastolle 6t29 hakemaan vinkkejä, ideoita ja materiaaleja…

5.12.2024 Tiedote

Ruokatieto Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana jatkaa Elli Siltala

Ruokatieto Yhdistys ry:n vuosikokous 4.12. valitsi hallituksen puheenjohtajaksi johtaja Elli Siltalan Valio Oy:stä ja…

5.12.2024 Uutinen

Ruokavisa 2025 -oppimateriaali on julkaistu

Ruokavisassa tutustutaan tänä vuonna ruoan valintaan ja siihen vaikuttaviin tekijöihin niin yksilön kuin yhteiskunnan…

3.12.2024 Uutinen

Ruokaviennin kasvujohtajaksi Ruokatieto Yhdistykseen on valittu ETM Jukka Vainionpää

Ruokatieto Yhdistys ry on valinnut elintarviketieteiden maisteri Jukka Vainionpään ruokaviennin kasvujohtajaksi vahvistamaan elintarvikeviennin kasvua…

3.12.2024 Uutinen

Ruokatieto Yhdistys ruokaviennin yrityslähtöisen kasvualustan kehittäjäksi

Ruokaviraston päätöksen mukaan Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry muodostavat yhdessä ruokaviennin…

1.11.2024 Yleinen

Hyvää Suomesta -merkittyjen elintarvikkeiden kotimaisuus yhä korkea

Reilulla kolmasosalla Hyvää Suomesta -merkityistä tuotteista raaka-aineiden kotimaisuusaste on 100 prosenttia. Lisäksi kolmannes tuotteista…

30.10.2024 Tiedote

Hävikki-battlen voittajat taituroivat hävikistä herkkuja

Hävikki-battlessa valmistettiin jälleen satoja upeita annoksia ja opittiin torjumaan hävikkiä. Tänä vuonna voittajat tulevat…

7.10.2024 Tiedote

Huoltovarmuus ja omavaraisuus tärkeimmät syyt valita suomalaista ruokaa

Ruokaan liittyvät yhteiskunnallisesti merkittävät syyt nousivat Ruokatieto Yhdistyksen teettämässä kuluttajakyselyssä tärkeimmiksi syiksi valita suomalaista…

4.10.2024 Tiedote

Hyvää Suomesta -merkki löytyy nyt myös kotimaisesta eläintenruoasta

Suomalaisesta raaka-aineesta ja työstä kertovaa Hyvää Suomesta -alkuperämerkkiä voi käyttää nyt myös eläintenruoissa. Merkin…

6.9.2024 Uutinen

Ruokatieto mukaan elintarvikeviennin kehittämiseen – tule johtamaan suomalaisen ruokaviennin kasvua

Suomen elintarvikeviennin kunnianhimoisena tavoitteena on kaksinkertaistaa viennin arvo eli saavuttaa neljän miljardin euron vuosittainen…

5.9.2024 Tiedote

Uusi Tietohaarukka on julkaistu

Millaiset sääolosuhteet olivat vuonna 2023 ja kuinka suuri sato saatiin? Millaiset on ruoka-alan työllisyysvaikutukset…

Siirry takaisin sivun alkuun