Suomen arvostetuin alkuperämerkki perustuu koko ruokaketjun yhteistyöhön

Tiedote

Hyvää Suomesta –merkki on arvostetuin tuotteen alkuperästä kertova merkki ja Suomen viidenneksi arvostetuin brändi. Tämä selviää tuoreesta Taloustutkimus Oy:n toteuttamasta Brändien arvostus 2022 –tutkimuksesta. Hyvää Suomesta –merkki on pysynyt vuodesta toiseen Suomen arvostetuimpien brändien kärkisijoilla ja viime vuodesta sijoitus nousi peräti viisi sijalukua.

Hyvää Suomesta -merkki kertoo ruokatuotteen kotimaisesta alkuperästä: sekä raaka-aineet että työ tulevat Suomesta.  

– Viides sija arvostetuimpien brändien joukossa kertoo kuluttajien vahvasta luottamuksesta merkkiä kohtaan ja rakkaudesta oman maan ruokaan. Merkki viestii kaikkein kotimaisimmasta valinnasta ruokakaupassa, ja erityisesti näinä aikoina suomalaiset arvostavat tätä viestiä. Hyvää Suomesta -merkki helpottaa valintojen tekemistä arjen kiireissä, sillä se on helppo ja nopea tapa tunnistaa suomalainen ruoka, toteaa Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi. 

Hyvää Suomesta –merkki on koko ruokaketjun yhteistyön tulos 

Hyvää Suomesta -merkki on käytössä noin 350 eri elintarvikevalmistajalla, yhteensä liki 12 000 eri tuotteessa. Toiminnan vahvuus on se, että yhteistyötä merkin eteen tekee koko elintarvikeketju maataloudesta teollisuuteen ja kauppaan.  

– Hyvää Suomesta –merkki on elintarvikekentällä ainutlaatuinen, sillä se on laajin yhteistyön muoto, joka kulkee läpi koko ruokaketjun. Toimiva yhteistyö auttaa selviämään myös tämän hetken haastavasta tilanteesta ja toimimaan jatkossakin suomalaisen ruoan eteen, toteaa Ruokatieto Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Harri Hovi. 

Merkki kertoo tinkimättömästä työstä 

Hyvää Suomesta -merkillä varustettuja tuotteita löytyy kaikista tuoteryhmistä ja eri kokoisilta elintarvikeyrittäjiltä. Pienimmissä yrityksissä valmistetaan ruokaa käsityönä oman tilan raaka-aineista, kun taas suurimmat merkkiä käyttävät yritykset ovat elintarviketeollisuuden ja -kaupan yrityksiä, joilla tuotteita riittää kaikkiin Suomen kauppoihin ja myös vientiin. 

Hyvää Suomesta –merkin viesti kotimaisuudesta on kilpailuetu merkkiä käyttäville yrityksille, jotka työllään rakentavat luottamusta kotimaiseen ruokaan. Merkin käytölle on asetettu tiukat kriteerit, joiden toteutumista seurataan säännöllisesti. 

– Kuluttajan on vaikea ensisilmäyksellä erottaa kaupan hyllystä kotimainen tuote, sillä ulkomaista alkuperää olevia tuotteita pakataan suomalaisin elementein ja tuotenimin. Meille on erittäin tärkeätä, että kuluttajat arvostavat Hyvää Suomesta -merkkiä. Merkki kertoo varmasta tuotteen kotimaisuudesta, puhtaasta ja turvallisesta raaka-aineesta sekä työstä, jota arvostetaan yhä enemmän. Siksi meidänkin paketeistamme löytyy Hyvää Suomesta -merkki ja siitä voimme olla ylpeitä, toteaa Jukolan Juuston juustomestari Markku Liias. 

Lisätietoja: 
Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, p. 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi 
Minna Asunmaa, kehityspäällikkö, p. 040 4105270, minna.asunmaa@ruokatieto.fi 

Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on rakkaudesta oman maan ruokaan. Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti.  

Brändien arvostus -tutkimus on Taloustutkimus Oy:n vuosittain tekemä kuluttajatutkimus. Tänä vuonna tutkimuksessa arvioitavana oli 67 tuoteryhmää ja 585 brändiä.  

Muut ajankohtaiset

Kaikki ajankohtaiset

9.1.2025 Yleinen

Vuoden ruokakasvattajaa etsitään jälleen

Ruokatieto myöntää vuosittain Vuoden ruokakasvattaja -huomionosoituksen ruokakasvatuksen saralla ansioituneelle toimijalle, joka voi olla henkilö,…

20.12.2024 Tiedote

Joulukinkun ostoa suunnittelevien määrä kasvanut

Joulukinkku on suomalaisten joulupöytien kestosuosikki. Neljä viidestä kuluttajasta aikoo valita jouluherkuksi kinkkua. Suurimmalle osalle…

19.12.2024 Uutinen

Ruokakasvatus esillä Educassa tammikuussa, tervetuloa osastollemme!

Tervetuloa Ruokatiedon, Maistuvan koulun ja Ruokatutkan yhteiselle osastolle 6t29 hakemaan vinkkejä, ideoita ja materiaaleja…

5.12.2024 Tiedote

Ruokatieto Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana jatkaa Elli Siltala

Ruokatieto Yhdistys ry:n vuosikokous 4.12. valitsi hallituksen puheenjohtajaksi johtaja Elli Siltalan Valio Oy:stä ja…

5.12.2024 Uutinen

Ruokavisa 2025 -oppimateriaali on julkaistu

Ruokavisassa tutustutaan tänä vuonna ruoan valintaan ja siihen vaikuttaviin tekijöihin niin yksilön kuin yhteiskunnan…

3.12.2024 Uutinen

Ruokaviennin kasvujohtajaksi Ruokatieto Yhdistykseen on valittu ETM Jukka Vainionpää

Ruokatieto Yhdistys ry on valinnut elintarviketieteiden maisteri Jukka Vainionpään ruokaviennin kasvujohtajaksi vahvistamaan elintarvikeviennin kasvua…

3.12.2024 Uutinen

Ruokatieto Yhdistys ruokaviennin yrityslähtöisen kasvualustan kehittäjäksi

Ruokaviraston päätöksen mukaan Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry muodostavat yhdessä ruokaviennin…

1.11.2024 Yleinen

Hyvää Suomesta -merkittyjen elintarvikkeiden kotimaisuus yhä korkea

Reilulla kolmasosalla Hyvää Suomesta -merkityistä tuotteista raaka-aineiden kotimaisuusaste on 100 prosenttia. Lisäksi kolmannes tuotteista…

30.10.2024 Tiedote

Hävikki-battlen voittajat taituroivat hävikistä herkkuja

Hävikki-battlessa valmistettiin jälleen satoja upeita annoksia ja opittiin torjumaan hävikkiä. Tänä vuonna voittajat tulevat…

7.10.2024 Tiedote

Huoltovarmuus ja omavaraisuus tärkeimmät syyt valita suomalaista ruokaa

Ruokaan liittyvät yhteiskunnallisesti merkittävät syyt nousivat Ruokatieto Yhdistyksen teettämässä kuluttajakyselyssä tärkeimmiksi syiksi valita suomalaista…

4.10.2024 Tiedote

Hyvää Suomesta -merkki löytyy nyt myös kotimaisesta eläintenruoasta

Suomalaisesta raaka-aineesta ja työstä kertovaa Hyvää Suomesta -alkuperämerkkiä voi käyttää nyt myös eläintenruoissa. Merkin…

6.9.2024 Uutinen

Ruokatieto mukaan elintarvikeviennin kehittämiseen – tule johtamaan suomalaisen ruokaviennin kasvua

Suomen elintarvikeviennin kunnianhimoisena tavoitteena on kaksinkertaistaa viennin arvo eli saavuttaa neljän miljardin euron vuosittainen…

Siirry takaisin sivun alkuun