Suomalaista sian- ja siipikarjanlihan tunnettuutta nostetaan EU-rahoituksella Kiinassa

Tiedote

Euroopan unioni on myöntänyt lähes kolmen miljoonan euron rahoituksen maataloustuotteiden menekinedistämisvaroista vienninedistämiskampanjan toteuttamiseksi Kiinan markkinoilla. Rahoituksella edistetään sian ja siipikarjanlihan vientiä. ”European Pork and Poultry – Quality Meat, Happy People”-niminen hanke toteutetaan yhteistyössä rahoituksen hakijatahon Ruokatieto Yhdistys ry:n ja jäsenyritysten, HKScan ja Atria, kanssa, jotka molemmat vievät tällä hetkellä sianlihaa Kiinaan. Siipikarjan osalta vientilupiin liittyvä prosessi on käynnissä parhaillaan.

Kampanja tukee elintarvikevientiä KiinaAn 

EU-rahoitteinen viestintäkampanja korostaa EU:ssa ja Suomessa vastuullisesti tuotetun ja korkealaatuisen sian- ja siipikarjanlihan turvallisuutta, jäljitettävyyttä ja hyvää makua. Kampanjan tavoitteena on lisätä kuluttajien tietoisuutta eurooppalaisista sian- ja siipikarjanlihatuotteista Kiinassa ja tavoittaa kuluttajien lisäksi ruoka-alan vaikuttajat. Sen kohderyhmiä ovat kiinalaiset vähittäiskauppa- ja suurkeittiöasiakkaat niin kansainvälisissä kuin paikallisissa yrityksissä Kiinan neljässä suuressa kaupungissa (Beijing, Shanghai, Zhengzhou, Chongqing).

”Kiina on yksi lupaavimmista ja houkuttelevimmista markkinoista kasvavalle EU:n maataloustuotteiden viennille. Suomi on tehnyt hyvää vienninedistämistyötä Kiinassa ja kampanjamme jatkaa tätä työtä”, kertoo Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.
 

Kampanjan pääyhteistyökumppaniksi on valittu ranskalainen ruokaan ja juomaan erikoistunut viestintätoimisto Sopexa, jolla on vahva kokemus Kiinan markkinoilla toimimisesta. Suomen puolella kampanjan toteuttamisen ja koordinoinnin yhteistyökumppani on elintarvikealan asiantuntijayritys East by North Oy, joka toimi keskeisessä roolissa kampanjan hakuvaiheessa.

”EU:n menekinedistämisrahoituksen ajatus on koota toimijoita yhteen. Tällä kertaa onnistuimme saamaan rahoituksen suomalaisille tuotteille, koska teimme tiiviisti yhteistyötä jäsenorganisaatioidemme kanssa. Tässä kampanjassa Atria ja HKScan osallistuivat asiantuntevalla työpanoksellaan rahoituksen hakuprosessiin”, kertoo Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi. ”MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios innosti meidät lähtemään tälle yhteiselle matkalle ja ohjasi hakemuksen valmistelua aina tarvittaessa”, jatkaa Syväniemi.

Hakemusten on täytettävä erittäin tiukat valintakriteerit

EU:n maataloustuotteiden menekinedistämiskampanjoiden tarkoituksena on avata uusia markkinamahdollisuuksia EU:n maanviljelijöille ja elintarviketeollisuudelle sekä auttaa niitä kehittämään nykyistä liiketoimintaansa.

Ruokatiedolle myönnetty EU-rahoitus on ohjelmasta, joka on varattu elintarvikkeiden vienninedistämiseen EU:n ulkopuolisissa maissa, joissa viennin kasvupotentiaali on suuri. Hakemusten on täytettävä erittäin tiukat valintakriteerit.

”EU:n menekinedistämisrahaa on haettu useamman kerran aiemminkin, mutta tuloksetta. Siksi suhtauduimme hakemustyöhön alusta alkaen hyvin ammattimaisesti. Jälkikäteen on helppo todeta, että menestysreseptiin kuului yritysten ja koko tiimin korkea motivaatio osoittaa, että tämä on mahdollista myös suomalaisille. Menestyksekäs hakemus on myös edellyttänyt yritysten ja Ruokatiedon vahvaa sitoutumista hakuprosessiin, ulkopuolista konsultointia ja hyvää projektinhallintaa. Olen todella ylpeä koko porukasta ja toivon, että nyt saadaan muutkin yritykset innostumaan”, kertoo MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios.  

LISÄTIETOJA

Anni-Mari Syväniemianni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fiEUpromotion@ruokatieto.fi
gsm. 050-511 8909

Ruokatiedon missiona ´rakkaudesta oman maan ruokaan´ on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Ruokatiedon reilusti yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat tuottajia ja valmistajia pk-yrityksistä teollisuuteen sekä tukku- ja vähittäiskauppaan.

Muut ajankohtaiset

Kaikki ajankohtaiset

20.12.2024 Tiedote

Joulukinkun ostoa suunnittelevien määrä kasvanut

Joulukinkku on suomalaisten joulupöytien kestosuosikki. Neljä viidestä kuluttajasta aikoo valita jouluherkuksi kinkkua. Suurimmalle osalle…

19.12.2024 Uutinen

Ruokakasvatus esillä Educassa tammikuussa, tervetuloa osastollemme!

Tervetuloa Ruokatiedon, Maistuvan koulun ja Ruokatutkan yhteiselle osastolle 6t29 hakemaan vinkkejä, ideoita ja materiaaleja…

5.12.2024 Tiedote

Ruokatieto Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana jatkaa Elli Siltala

Ruokatieto Yhdistys ry:n vuosikokous 4.12. valitsi hallituksen puheenjohtajaksi johtaja Elli Siltalan Valio Oy:stä ja…

5.12.2024 Uutinen

Ruokavisa 2025 -oppimateriaali on julkaistu

Ruokavisassa tutustutaan tänä vuonna ruoan valintaan ja siihen vaikuttaviin tekijöihin niin yksilön kuin yhteiskunnan…

3.12.2024 Uutinen

Ruokaviennin kasvujohtajaksi Ruokatieto Yhdistykseen on valittu ETM Jukka Vainionpää

Ruokatieto Yhdistys ry on valinnut elintarviketieteiden maisteri Jukka Vainionpään ruokaviennin kasvujohtajaksi vahvistamaan elintarvikeviennin kasvua…

3.12.2024 Uutinen

Ruokatieto Yhdistys ruokaviennin yrityslähtöisen kasvualustan kehittäjäksi

Ruokaviraston päätöksen mukaan Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry muodostavat yhdessä ruokaviennin…

1.11.2024 Yleinen

Hyvää Suomesta -merkittyjen elintarvikkeiden kotimaisuus yhä korkea

Reilulla kolmasosalla Hyvää Suomesta -merkityistä tuotteista raaka-aineiden kotimaisuusaste on 100 prosenttia. Lisäksi kolmannes tuotteista…

30.10.2024 Tiedote

Hävikki-battlen voittajat taituroivat hävikistä herkkuja

Hävikki-battlessa valmistettiin jälleen satoja upeita annoksia ja opittiin torjumaan hävikkiä. Tänä vuonna voittajat tulevat…

7.10.2024 Tiedote

Huoltovarmuus ja omavaraisuus tärkeimmät syyt valita suomalaista ruokaa

Ruokaan liittyvät yhteiskunnallisesti merkittävät syyt nousivat Ruokatieto Yhdistyksen teettämässä kuluttajakyselyssä tärkeimmiksi syiksi valita suomalaista…

4.10.2024 Tiedote

Hyvää Suomesta -merkki löytyy nyt myös kotimaisesta eläintenruoasta

Suomalaisesta raaka-aineesta ja työstä kertovaa Hyvää Suomesta -alkuperämerkkiä voi käyttää nyt myös eläintenruoissa. Merkin…

6.9.2024 Uutinen

Ruokatieto mukaan elintarvikeviennin kehittämiseen – tule johtamaan suomalaisen ruokaviennin kasvua

Suomen elintarvikeviennin kunnianhimoisena tavoitteena on kaksinkertaistaa viennin arvo eli saavuttaa neljän miljardin euron vuosittainen…

5.9.2024 Tiedote

Uusi Tietohaarukka on julkaistu

Millaiset sääolosuhteet olivat vuonna 2023 ja kuinka suuri sato saatiin? Millaiset on ruoka-alan työllisyysvaikutukset…

Siirry takaisin sivun alkuun