Suomalaista sian- ja siipikarjanlihan tunnettuutta nostetaan EU-rahoituksella Kiinassa

Tiedote

Euroopan unioni on myöntänyt lähes kolmen miljoonan euron rahoituksen maataloustuotteiden menekinedistämisvaroista vienninedistämiskampanjan toteuttamiseksi Kiinan markkinoilla. Rahoituksella edistetään sian ja siipikarjanlihan vientiä. ”European Pork and Poultry – Quality Meat, Happy People”-niminen hanke toteutetaan yhteistyössä rahoituksen hakijatahon Ruokatieto Yhdistys ry:n ja jäsenyritysten, HKScan ja Atria, kanssa, jotka molemmat vievät tällä hetkellä sianlihaa Kiinaan. Siipikarjan osalta vientilupiin liittyvä prosessi on käynnissä parhaillaan.

Kampanja tukee elintarvikevientiä KiinaAn 

EU-rahoitteinen viestintäkampanja korostaa EU:ssa ja Suomessa vastuullisesti tuotetun ja korkealaatuisen sian- ja siipikarjanlihan turvallisuutta, jäljitettävyyttä ja hyvää makua. Kampanjan tavoitteena on lisätä kuluttajien tietoisuutta eurooppalaisista sian- ja siipikarjanlihatuotteista Kiinassa ja tavoittaa kuluttajien lisäksi ruoka-alan vaikuttajat. Sen kohderyhmiä ovat kiinalaiset vähittäiskauppa- ja suurkeittiöasiakkaat niin kansainvälisissä kuin paikallisissa yrityksissä Kiinan neljässä suuressa kaupungissa (Beijing, Shanghai, Zhengzhou, Chongqing).

”Kiina on yksi lupaavimmista ja houkuttelevimmista markkinoista kasvavalle EU:n maataloustuotteiden viennille. Suomi on tehnyt hyvää vienninedistämistyötä Kiinassa ja kampanjamme jatkaa tätä työtä”, kertoo Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.
 

Kampanjan pääyhteistyökumppaniksi on valittu ranskalainen ruokaan ja juomaan erikoistunut viestintätoimisto Sopexa, jolla on vahva kokemus Kiinan markkinoilla toimimisesta. Suomen puolella kampanjan toteuttamisen ja koordinoinnin yhteistyökumppani on elintarvikealan asiantuntijayritys East by North Oy, joka toimi keskeisessä roolissa kampanjan hakuvaiheessa.

”EU:n menekinedistämisrahoituksen ajatus on koota toimijoita yhteen. Tällä kertaa onnistuimme saamaan rahoituksen suomalaisille tuotteille, koska teimme tiiviisti yhteistyötä jäsenorganisaatioidemme kanssa. Tässä kampanjassa Atria ja HKScan osallistuivat asiantuntevalla työpanoksellaan rahoituksen hakuprosessiin”, kertoo Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi. ”MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios innosti meidät lähtemään tälle yhteiselle matkalle ja ohjasi hakemuksen valmistelua aina tarvittaessa”, jatkaa Syväniemi.

Hakemusten on täytettävä erittäin tiukat valintakriteerit

EU:n maataloustuotteiden menekinedistämiskampanjoiden tarkoituksena on avata uusia markkinamahdollisuuksia EU:n maanviljelijöille ja elintarviketeollisuudelle sekä auttaa niitä kehittämään nykyistä liiketoimintaansa.

Ruokatiedolle myönnetty EU-rahoitus on ohjelmasta, joka on varattu elintarvikkeiden vienninedistämiseen EU:n ulkopuolisissa maissa, joissa viennin kasvupotentiaali on suuri. Hakemusten on täytettävä erittäin tiukat valintakriteerit.

”EU:n menekinedistämisrahaa on haettu useamman kerran aiemminkin, mutta tuloksetta. Siksi suhtauduimme hakemustyöhön alusta alkaen hyvin ammattimaisesti. Jälkikäteen on helppo todeta, että menestysreseptiin kuului yritysten ja koko tiimin korkea motivaatio osoittaa, että tämä on mahdollista myös suomalaisille. Menestyksekäs hakemus on myös edellyttänyt yritysten ja Ruokatiedon vahvaa sitoutumista hakuprosessiin, ulkopuolista konsultointia ja hyvää projektinhallintaa. Olen todella ylpeä koko porukasta ja toivon, että nyt saadaan muutkin yritykset innostumaan”, kertoo MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios.  

LISÄTIETOJA

Anni-Mari Syväniemianni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fiEUpromotion@ruokatieto.fi
gsm. 050-511 8909

Ruokatiedon missiona ´rakkaudesta oman maan ruokaan´ on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Ruokatiedon reilusti yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat tuottajia ja valmistajia pk-yrityksistä teollisuuteen sekä tukku- ja vähittäiskauppaan.

Muut ajankohtaiset

Kaikki ajankohtaiset

17.4.2025 Uutinen

Kasvu löytyy rajojen ulkopuolelta-elintarvikeala investoi vientiin

Suuri osa elintarvikeyritysten kasvusta tulee Suomen rajojen ulkopuolelta. Suomalainen elintarvikesektori panostaa brändeihin.

11.4.2025 Tiedote

Kuulammen koulu tuunasi perinneruoat ja vei Ruokavisan voiton

Tyrnäväläisen Kuulammen koulun oppilaat kokkasivat itsensä tämän vuoden Ruokavisan voittoon. Kuulammen menun pääruoassa kaikille…

11.4.2025 Tiedote

Vuoden ruokakasvattajiksi valittiin Pirttimaan tila, Uusituvan tila sekä Maalaisjärki-kanavat

Vuoden ruokakasvattaja -huomionosoitus jaetaan tänä vuonna poikkeuksellisesti kolmelle toimijalle. Pirttimaan tila Torniossa, Uusituvan tila…

28.3.2025 Uutinen

Hintakeskustelusta huolimatta kolmannes kotiin ostetusta ruoasta kotimaisia Hyvää Suomesta -tuotteita

Vaikka ruoan hinta on ollut vilkkaan julkisen keskustelun kohteena, suomalaiset kuluttajat pysyvät uskollisina kotimaiselle…

14.3.2025 Uutinen

Ruokavisan finalistit Posion peruskoulusta sekä Kuivaniemen ja Kuulammen kouluista

Tämän vuoden Ruokavisa on päättynyt ja tiukan visan kolmen kärki on selvillä. Suuret kiitokset…

28.2.2025 Tiedote

Suomalainen ruokakulttuuri muuttuu ajassa – uutta kasvispainotteisuus, ruokasuositukset ja harmitukset

Kalevalan päivänä 28.2. juhlistetaan myös suomalaista ruokakulttuuria. Ruokatiedon teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisille oma ruokakulttuuri…

10.2.2025 Uutinen

Ravintoloiden on jatkossakin ilmoitettava lihan alkuperämaa kirjallisesti – asetus voimassa vuoteen 2029 saakka

Vuonna 2019 voimaan tullut asetus (154/2019) velvoittaa, että tarjoilupaikat, kuten ravintolat, laitosruokalat, pikaruokaravintolat, kahvilat…

7.2.2025 Tiedote

Hankintailmoitus EU Oats -hankkeeseen

Ruokatieto Yhdistys toteuttaa kauran EU-menekinedistämishankkeen Aasian markkinoille yhdessä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n…

6.2.2025 Tiedote

Valtionhallinnon uudistukset tukevat ruokaviennin nopeaa kasvua

Ruokatieto on tyytyväinen ulkoministeriön ilmoittamaan uudistukseen, joka koskee Business Finlandin ulkomaantoimintojen integrointia ulkoasianhallintoon. Tulevan…

28.1.2025 Tiedote

Timosen raportissa oikeita keinoja ruokaviennin kaksinkertaistamiseksi

Ruokatieto on tyytyväinen Maa- ja metsätalousministeriön asettaman selvityshenkilön, OTT, työelämäprofessori, Pekka Timosen elintarvikeviennin kasvurakenteita…

9.1.2025 Yleinen

Vuoden ruokakasvattajaa etsitään jälleen

Ruokatieto myöntää vuosittain Vuoden ruokakasvattaja -huomionosoituksen ruokakasvatuksen saralla ansioituneelle toimijalle, joka voi olla henkilö,…

20.12.2024 Tiedote

Joulukinkun ostoa suunnittelevien määrä kasvanut

Joulukinkku on suomalaisten joulupöytien kestosuosikki. Neljä viidestä kuluttajasta aikoo valita jouluherkuksi kinkkua. Suurimmalle osalle…

Siirry takaisin sivun alkuun