Suomalaista sian- ja siipikarjanlihan tunnettuutta nostetaan EU-rahoituksella Kiinassa

Tiedote

Euroopan unioni on myöntänyt lähes kolmen miljoonan euron rahoituksen maataloustuotteiden menekinedistämisvaroista vienninedistämiskampanjan toteuttamiseksi Kiinan markkinoilla. Rahoituksella edistetään sian ja siipikarjanlihan vientiä. ”European Pork and Poultry – Quality Meat, Happy People”-niminen hanke toteutetaan yhteistyössä rahoituksen hakijatahon Ruokatieto Yhdistys ry:n ja jäsenyritysten, HKScan ja Atria, kanssa, jotka molemmat vievät tällä hetkellä sianlihaa Kiinaan. Siipikarjan osalta vientilupiin liittyvä prosessi on käynnissä parhaillaan.

Kampanja tukee elintarvikevientiä KiinaAn 

EU-rahoitteinen viestintäkampanja korostaa EU:ssa ja Suomessa vastuullisesti tuotetun ja korkealaatuisen sian- ja siipikarjanlihan turvallisuutta, jäljitettävyyttä ja hyvää makua. Kampanjan tavoitteena on lisätä kuluttajien tietoisuutta eurooppalaisista sian- ja siipikarjanlihatuotteista Kiinassa ja tavoittaa kuluttajien lisäksi ruoka-alan vaikuttajat. Sen kohderyhmiä ovat kiinalaiset vähittäiskauppa- ja suurkeittiöasiakkaat niin kansainvälisissä kuin paikallisissa yrityksissä Kiinan neljässä suuressa kaupungissa (Beijing, Shanghai, Zhengzhou, Chongqing).

”Kiina on yksi lupaavimmista ja houkuttelevimmista markkinoista kasvavalle EU:n maataloustuotteiden viennille. Suomi on tehnyt hyvää vienninedistämistyötä Kiinassa ja kampanjamme jatkaa tätä työtä”, kertoo Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.
 

Kampanjan pääyhteistyökumppaniksi on valittu ranskalainen ruokaan ja juomaan erikoistunut viestintätoimisto Sopexa, jolla on vahva kokemus Kiinan markkinoilla toimimisesta. Suomen puolella kampanjan toteuttamisen ja koordinoinnin yhteistyökumppani on elintarvikealan asiantuntijayritys East by North Oy, joka toimi keskeisessä roolissa kampanjan hakuvaiheessa.

”EU:n menekinedistämisrahoituksen ajatus on koota toimijoita yhteen. Tällä kertaa onnistuimme saamaan rahoituksen suomalaisille tuotteille, koska teimme tiiviisti yhteistyötä jäsenorganisaatioidemme kanssa. Tässä kampanjassa Atria ja HKScan osallistuivat asiantuntevalla työpanoksellaan rahoituksen hakuprosessiin”, kertoo Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi. ”MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios innosti meidät lähtemään tälle yhteiselle matkalle ja ohjasi hakemuksen valmistelua aina tarvittaessa”, jatkaa Syväniemi.

Hakemusten on täytettävä erittäin tiukat valintakriteerit

EU:n maataloustuotteiden menekinedistämiskampanjoiden tarkoituksena on avata uusia markkinamahdollisuuksia EU:n maanviljelijöille ja elintarviketeollisuudelle sekä auttaa niitä kehittämään nykyistä liiketoimintaansa.

Ruokatiedolle myönnetty EU-rahoitus on ohjelmasta, joka on varattu elintarvikkeiden vienninedistämiseen EU:n ulkopuolisissa maissa, joissa viennin kasvupotentiaali on suuri. Hakemusten on täytettävä erittäin tiukat valintakriteerit.

”EU:n menekinedistämisrahaa on haettu useamman kerran aiemminkin, mutta tuloksetta. Siksi suhtauduimme hakemustyöhön alusta alkaen hyvin ammattimaisesti. Jälkikäteen on helppo todeta, että menestysreseptiin kuului yritysten ja koko tiimin korkea motivaatio osoittaa, että tämä on mahdollista myös suomalaisille. Menestyksekäs hakemus on myös edellyttänyt yritysten ja Ruokatiedon vahvaa sitoutumista hakuprosessiin, ulkopuolista konsultointia ja hyvää projektinhallintaa. Olen todella ylpeä koko porukasta ja toivon, että nyt saadaan muutkin yritykset innostumaan”, kertoo MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios.  

LISÄTIETOJA

Anni-Mari Syväniemianni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fiEUpromotion@ruokatieto.fi
gsm. 050-511 8909

Ruokatiedon missiona ´rakkaudesta oman maan ruokaan´ on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Ruokatiedon reilusti yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat tuottajia ja valmistajia pk-yrityksistä teollisuuteen sekä tukku- ja vähittäiskauppaan.

Muut ajankohtaiset

Kaikki ajankohtaiset

12.2.2024 Yleinen

Kenestä Vuoden ruokakasvattaja? 

Ruokatieto myöntää vuosittain Vuoden ruokakasvattaja -huomionosoituksen ruokakasvatuksen saralla ansioituneelle toimijalle, joka voi olla henkilö,…

2.2.2024 Uutinen

Haemme kahta kesätyöntekijää

Ruokatieto Yhdistys ry on yleishyödyllinen voittoa tavoittelematon yhdistys, tehtävänä on suomalaisen ruoan ja ruoan…

11.1.2024 Uutinen

Ruokakasvatus ja maistuvat ammatit esillä Educassa, tavataan osastollamme!

Tervetuloa saamaan ideoita, vinkkejä ja materiaaleja ruokakasvatustyöhön! Löydät meidät Educasta 26.-27.1.2024 osastolta 6s41.

16.12.2023 Uutinen

30-vuotias Hyvää Suomesta -merkki juhlii työn merkeissä, rakkaudesta oman maan ruokaan

Nykypäivänä miltei kaikki suomalaiset tunnistavat elintarvikepakkauksista löytyvän sinivalkoisen joutsenen. Myös Joutsenlippuna tunnettu Hyvää Suomesta…

12.12.2023 Tiedote

Ruokavisa 2024 -oppimateriaali on julkaistu – teemana viljan reitti pellolta pöytään

Ruokavisan teemana on tällä kertaa vilja ja koko viljaketjun toiminta alkutuotannosta kuluttajalle. Viljalla on…

17.11.2023 Tiedote

Hyvää Suomesta -tuotteissa raaka-aineiden kotimaisuusaste pysynyt korkeana – kasvispainotteista kasvua uutuuksissa 

Viime vuodesta Hyvää Suomesta -merkittyjen tuotteiden määrän kasvua vauhdittivat mm. leipomo- ja kasvistuotteet sekä…

9.10.2023 Tiedote

Hävikki-battle opettaa nuoria ruokahävikin vähentämiseen – kilpailun voittajat Helsingistä ja Maalahdesta

Hävikki-battlessa tehtiin tänäkin vuonna satoja upeita annoksia ja opittiin torjumaan hävikkiä. Lähes 7600 yläkoulun…

6.10.2023 Tiedote

Elli Siltala jatkaa Ruokatieto Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana

Ruokatieto Yhdistys ry:n vuosikokous 4.10. valitsi hallituksen puheenjohtajaksi johtaja Elli Siltalan Valio Oy:stä ja…

11.9.2023 Uutinen

Tietohaarukka 2023 on julkaistu

Kuinka suuri viljasato oli vuonna 2022? Paljonko suomalaiset kuluttavat lihatuotteita? Mihin suuntaan tuottajahinnat ovat…

1.9.2023 Tiedote

Hyvää Suomesta jälleen arvostetuin alkuperämerkki

Hyvää Suomesta –merkki on arvostetuin tuotteen alkuperästä kertova merkki ja Suomen viidenneksi arvostetuin brändi…

31.8.2023 Tiedote

4.9. koko Suomi juhlii kotimaista ruokaa

Suomalaisen ruoan päivää vietetään 4.9. viidettä kertaa. Päivä on omistettu suomalaisen ruoan tuottajille ja…

9.5.2023 Tiedote

Ruokavisa vie ruokakasvatusta yläkouluihin: voitto oivaltavalle Nöykkiön koulun joukkueelle

Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus, jossa opitaan ruoan reiteistä pellolta pöytään sekä fiksua…

Siirry takaisin sivun alkuun