Ruokakasvatusta yläkoululaisille – uudessa Ruokavisassa lähdetään retkelle kauppaan

Tiedote

Ruokavisa 2021 on S-ryhmän kanssa yhteistyössä laadittu oppimiskokonaisuus, jonka aiheena on Retki kauppaan. Retki ohjaa oppilaita suunnittelemaan ruoka-arkea ja tekemään kestäviä valintoja ruokakaupassa.

Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus, jonka uuden version suunnittelevat Ruokatieto ja S-ryhmä. Visan tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä arvostusta ruuantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina. Tulevassa Ruokavisassa yhdistyvät kaksi Ruokatiedon suosituinta ruokakasvatuskonseptia: Ruokavisa ja Retki kauppaan.

Retki kauppaan -ruokakasvatusmalli laajenee nyt yläkouluille

Retki kauppaan on S-ryhmän ja Ruokatiedon yhdessä laatima opetuskokonaisuus, joka opettaa koululaisille arjen ruokataitoja ja fiksua kuluttamista uudella tavalla. Kaupparetkillä tutkitaan muun muassa, mistä tuotteet tulevat ruokakaupan hyllyihin, missä leivässä on eniten kuitua tai mistä merkistä tunnistaa kotimaisen ruoan.  Retki tukee opetussuunnitelman mukaista ”ulos luokasta oppimaan ” -ajattelua, jossa oppilaitoksia kannustetaan yhteistyöhön yritysten kanssa osana koulutyötä ja opiskelua. Oppimateriaali on Ruokatiedon ruokakasvatusasiantuntijoiden tuottamaa.

Ruokakasvatusmallia on toteutettu alakouluissa ympäri Suomen. Vuoden 2019 aikana järjestettiin yli 100 retkeä. Malli on saanut kiitosta oppilailta, opettajilta, vanhemmilta ja kaupan henkilökunnalta. Nyt pidetty ruokakasvatusmalli laajenee yläkoululaisille heille jo tutun Ruokavisan kautta.

Ruokavisan painopiste on tänä vuonna verkko-opiskelussa

Ruokavisa on yläkouluille tarkoitettu ruokakasvatuskonsepti, jota on toteutettu menestyksekkäästi jo kahdeksan vuoden ajan. Ruokavisa koostuu kolmen oppitunnin mittaisesta oppimateriaalista sekä visasta, jonka avulla oppilaat pääsevät testaamaan taitojaan. Oppimateriaali perustuu aina opetussuunnitelmaan ja kansallisiin ravitsemussuosituksiin.

Tänä vuonna oppilaat perehtyvät ruuan reittiin kaupan ja kuluttajan näkökulmista. Oppimateriaali antaa oppilaalle valmiuksia suunnitella kestävää ruoka-arkea ja toimia vastuullisena kuluttajana ruokakaupassa. Lisäksi oppimateriaali auttaa oppilasta tutustumaan ruokakaupan ja ruuan verkkokaupan toimintaan. Painopiste on tänä vuonna ruuan verkkokaupassa, sillä se mahdollistaa opetustyön toteutumisen myös etäopetustilanteessa.

Aiheen valinta ja suunnittelutyö on toteutettu yhteistyössä S-ryhmän kanssa, mutta visan sisällöstä ja pedagogisesta suunnittelusta vastaa Ruokatieto Yhdistys ry:n ruokakasvatusasiantuntijat. S-ryhmä toimii visan rahoittajana ja palkitsee voittajajoukkueen keväällä 2021.

Ruokavisa on koulujen keskuudessa vahva ruokakasvatusbrändi. Viimeisimpään Ruokavisaan ilmoittautui huikeat 94 opettajaa ja alkueriin osallistui n. 3000 oppilasta ympäri Suomen. Visaan valmistava oppimateriaali julkaistaan marras-joulukuussa 2020 ja visa käydään tammi-helmikuussa 2021.

 

 

 

LISÄTIEDOT JA HAASTATTELUPYYNNÖT

Noora Laukkanen
ruokakasvatuksen asiantuntija
Ruokatieto Yhdistys rynoora.laukkanen@ruokatieto.fi
p. 044 236 0039
 

Aino Sten
viestintäpäällikkö
SOK Marketkaupan ketjuohjaus
p. 010 768 0279

 

Seuraa Ruokavisaa somessa: #ruokavisa #ruokakasvatuswww.facebook.com/Ruokatieto.fi www.twitter.com/Ruokatietowww.ruokatieto.fi/ruokavisa 

Muut ajankohtaiset

Kaikki ajankohtaiset

17.4.2025 Uutinen

Kasvu löytyy rajojen ulkopuolelta-elintarvikeala investoi vientiin

Suuri osa elintarvikeyritysten kasvusta tulee Suomen rajojen ulkopuolelta. Suomalainen elintarvikesektori panostaa brändeihin.

11.4.2025 Tiedote

Kuulammen koulu tuunasi perinneruoat ja vei Ruokavisan voiton

Tyrnäväläisen Kuulammen koulun oppilaat kokkasivat itsensä tämän vuoden Ruokavisan voittoon. Kuulammen menun pääruoassa kaikille…

11.4.2025 Tiedote

Vuoden ruokakasvattajiksi valittiin Pirttimaan tila, Uusituvan tila sekä Maalaisjärki-kanavat

Vuoden ruokakasvattaja -huomionosoitus jaetaan tänä vuonna poikkeuksellisesti kolmelle toimijalle. Pirttimaan tila Torniossa, Uusituvan tila…

28.3.2025 Uutinen

Hintakeskustelusta huolimatta kolmannes kotiin ostetusta ruoasta kotimaisia Hyvää Suomesta -tuotteita

Vaikka ruoan hinta on ollut vilkkaan julkisen keskustelun kohteena, suomalaiset kuluttajat pysyvät uskollisina kotimaiselle…

14.3.2025 Uutinen

Ruokavisan finalistit Posion peruskoulusta sekä Kuivaniemen ja Kuulammen kouluista

Tämän vuoden Ruokavisa on päättynyt ja tiukan visan kolmen kärki on selvillä. Suuret kiitokset…

28.2.2025 Tiedote

Suomalainen ruokakulttuuri muuttuu ajassa – uutta kasvispainotteisuus, ruokasuositukset ja harmitukset

Kalevalan päivänä 28.2. juhlistetaan myös suomalaista ruokakulttuuria. Ruokatiedon teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisille oma ruokakulttuuri…

10.2.2025 Uutinen

Ravintoloiden on jatkossakin ilmoitettava lihan alkuperämaa kirjallisesti – asetus voimassa vuoteen 2029 saakka

Vuonna 2019 voimaan tullut asetus (154/2019) velvoittaa, että tarjoilupaikat, kuten ravintolat, laitosruokalat, pikaruokaravintolat, kahvilat…

7.2.2025 Tiedote

Hankintailmoitus EU Oats -hankkeeseen

Ruokatieto Yhdistys toteuttaa kauran EU-menekinedistämishankkeen Aasian markkinoille yhdessä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n…

6.2.2025 Tiedote

Valtionhallinnon uudistukset tukevat ruokaviennin nopeaa kasvua

Ruokatieto on tyytyväinen ulkoministeriön ilmoittamaan uudistukseen, joka koskee Business Finlandin ulkomaantoimintojen integrointia ulkoasianhallintoon. Tulevan…

28.1.2025 Tiedote

Timosen raportissa oikeita keinoja ruokaviennin kaksinkertaistamiseksi

Ruokatieto on tyytyväinen Maa- ja metsätalousministeriön asettaman selvityshenkilön, OTT, työelämäprofessori, Pekka Timosen elintarvikeviennin kasvurakenteita…

9.1.2025 Yleinen

Vuoden ruokakasvattajaa etsitään jälleen

Ruokatieto myöntää vuosittain Vuoden ruokakasvattaja -huomionosoituksen ruokakasvatuksen saralla ansioituneelle toimijalle, joka voi olla henkilö,…

20.12.2024 Tiedote

Joulukinkun ostoa suunnittelevien määrä kasvanut

Joulukinkku on suomalaisten joulupöytien kestosuosikki. Neljä viidestä kuluttajasta aikoo valita jouluherkuksi kinkkua. Suurimmalle osalle…

Siirry takaisin sivun alkuun