Hyvää Suomesta -alkuperämerkki taannut kotimaisuuden jo 30 vuotta

Riitta Mustonen

Miksi valita suomalaista

Suomalainen tuotenimi, siniristilippu pakkauksessa tai kotimainen valmistaja eivät takaa, että elintarvike on tehty suomalaisista raaka-aineista. Raaka-aineiden ja työn kotimaisuuden varmistaa ainoastaan Hyvää Suomesta -alkuperämerkki.

Valtaosalle suomalaisista Hyvää Suomesta -merkki on tuttu ja luotettava. Kriteerit merkin saamiselle ovat tiukat, ja ne erottavat tuotteet raaka-aineen kotimaisuuden perusteella muista. Merkin käyttöä myös valvotaan, ja Hyvää Suomesta -merkkiä käyttäviä jäsenyrityksiä auditoidaan riippumattomien ammattilaisten toimesta. 

Hyvää Suomesta -merkki perustettiin, kun Suomi valmistautui EU-jäsenyyteen. Tavoitteena oli, että suomalaiset kuluttajat pystyisivät erottamaan helposti suomalaisen ruoan lisääntyvän ulkomaisen valikoiman joukosta. Järjestelmän kehittämiseen tarvittiin niin tuottajat, teollisuus, kauppa, valtakunnan korkein johto kuin kuluttajatkin.

Merkkijärjestelmässä olevat yritykset ovat erilaisia kooltaan, tuotevalikoimaltaan ja toimintatavoiltaan, ja usein myös kilpailijoita keskenään. Yhteistä kaikille Hyvää Suomesta -merkkiä käyttäville yrityksille on sitoutuminen kotimaisen raaka-aineen käyttöön ja työn tekemiseen Suomessa. Hyvää Suomesta -merkin käyttäjiä on nyt noin 350 eli enemmän kuin koskaan, ja merkkiä kantavia tuotteita on 12 000. Valikoimaa riittää siis kaikille kukkaroille, ruokavalioille ja mauille.

Suomen arvostetuin alkuperämerkki

Merkkiä hallinnoivan Ruokatieto Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Elli Siltala iloitsee siitä, että Hyvää Suomesta -merkki on jo pitkään ollut Suomen arvostetuin alkuperämerkki. Siltala toimii johtajana Valiolla, joka on käyttänyt merkkiä sen syntymästä asti.

”Valiolle raaka-aineiden suomalainen alkuperä on ehdottoman tärkeää, olemmehan suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys. Valitsemalla kotimaista ruokaa varmistamme oman ruoan tuotannon jatkossakin”, Siltala perustelee ja lisää, että ilman kysyntää kotimainen maatalous, tuotanto ja tuotekehitys eivät pysy elinvoimaisina.

Elli Siltala tarkistaa aina, että Hyvää Suomesta -merkki löytyy pakkauksista, jotka päätyvät ostoskoriin. ”Suomalainen alkuperä on tuotteen laadun ohella minulle tärkein valintakriteeri.”

Hyvää Suomesta -merkin takana on koko elintarvikeketju alkutuotannosta ja teollisuudesta kauppaan ja valtiovaltaan. Siltala korostaa, että Hyvää Suomesta -toiminnan vahvuus on juuri koko ketjun yhteistyössä. ”Me tarvitsemme toisiamme. Toimiva yhteistyö auttaa selviämään myös haastavista tilanteista.”

Ylpeyttä omista tuotteista

Viipurilainen kotileipomo Vääksyssä on käyttänyt tuotteissaan Hyvää Suomesta -alkuperämerkkiä koko sen ajan, kun Ylä-Hemmilän perhe on ollut leipomon ohjaksissa eli vuodesta 1996.

Merkin käyttö on leipomolle arvovalinta- ja kunniakysymys, korostaa Teppo Ylä-Hemmilä.

”Alkuperämerkki, joka takaa myös raaka-aineen kotimaisuuden, jakaa kunniaa myös alkutuottajille. Pidämme sitä tärkeänä. Lisäksi uskomme, että kuluttaja arvostaa Hyvää Suomesta -merkittyjä tuotteita.”

”Kun koko ketju tekee töitä Hyvää Suomesta -merkin tunnettuuden eteen ja toistaa viestiä, se jää ihmisten mieliin”, korostaa Teppo Yli-Hemmilä.

Viipurilaiselle kotileipomolle merkin käyttö tietää säännöllisiä auditointeja ja sitoutumista kotimaisiin raaka-aineisiin. ”Yhteistyö on ollut sujuvaa, joten emme koe tätä vaikeaksi”, Ylä-Hemmilä toteaa.

Myös Ylä-Hemmilä korostaa koko elintarvikealan sitoutumista merkkiin.

”Hyvää Suomesta -merkin takana seisoo ylpeästi koko elintarvikeketju pellolta pöytään. Se vähentää kitkaa ketjussa ja lisää luottamusta toimijoiden välillä. Kaikilla on yhteinen tahto myydä enemmän kotimaassa kotimaisista raaka-aineista valmistettuja tuotteita.”

Ylä-Hemmilä toivoisi suomalaisten omaksuvan kansana italialaisen ylpeyden oman maan tuotteista. ”Se vaatii meiltä tuottajilta halua tehdä maailman parhaita tuotteita.”

Lapsiperheen isänä Ylä-Hemmilä pyrkii elämään kuten opettaa ja kasvattamaan lapsiaan vastuullisuuteen.

”Hyvää Suomesta -tuotteiden ostaminen on parasta vastuullisuutta. Merkki ei tee tuotteista automaattisesti edes muita kalliimpia.”

Merkki sparraa kotimaisuusasteen nostamiseen

Orimattilalainen maanviljelijä Aleksis Kyrö pitää Hyvää Suomesta -merkkiä tärkeänä ennen kaikkea siksi, että se helpottaa kuluttajan valintoja. Kuluttajat myös luottavat merkkiin, mikä on tärkeää.

”Koska tiedän, että merkin käyttäjät ovat sitoutuneet kotimaiseen tuotantoon, se helpottaa valintojani kuluttajana”, sanoo Aleksis Kyrö.

Kyrö uskoo, että alkuperämerkki sparraa elintarvikeketjun toimijoita pitämään ruuan kotimaisuusasteen korkeana.

”Merkki on ollut pitkään käytössä, joten sitä pidetään luotettavana. Pelkkä merkki ei omavaraisuusastetta nosta, mutta merkin käyttö sparraa toimijoita kotimaisuusasteen nostamiseen.”

HYVÄÄ SUOMESTA -alkuperämerkki kertoo, että

  • Elintarvike on valmistettu suomalaisista raaka-aineista, suomalaisella työllä.
  • Liha, kala, muna ja maito sellaisenaan ja osana muita elintarvikkeita ovat aina 100-prosenttisesti suomalaista alkuperää.
  • Jos pakkauksessa on vain yhtä raaka-ainetta, sen on oltava 100-prosenttisesti suomalaista. Usean raaka-aineen tuotteessa 75–100 prosenttia on suomalaista.
  • Tuote on valmistettu ja pakattu Suomessa.
  • Merkin käyttöä valvotaan säännöllisesti.
  • Merkkiä käyttää noin 350 yritystä ja se on noin 12 000 tuotteessa.
  • Käyttöä hallinnoi Ruokatieto Yhdistys ry.

Lue myös:

Hyvää Suomesta jo 30-vuotta

Lyhyesti Hyvää Suomesta -merkistä

Merkin valvonta

Muut artikkelit

Kaikki artikkelit

27.11.2024 Ruokakasvatus

Ravitsemussuositukset tuuppaavat kohti terveyttä edistäviä valintoja

Uudet ravitsemussuositukset julkaistiin 27.11.2024. Niiden tavoite on säilynyt samana: ohjata suomalaisia kohti terveellisiä valintoja.…

7.10.2024 Miksi valita suomalaista

10 syytä valita suomalaista ruokaa

Talouden muutokset ja hintojen nousut aiheuttavat monille päänvaivaa ja pakottavat pohtimaan ostopäätöksiä entistä tarkemmin.…

27.8.2024 Ruokaketjun vastuullisuus

Rypsiöljyn puristuksen sivuvirrasta elintarvikkeeksi

Tarve syödä kasviperäisesti kasvaa. Samalla kasvaa myös tarve erilaisille kasvipohjaisille tuotteille. Kasviproteiinien käytön todellinen…

20.8.2024 Ruokakulttuuri

Suomalainen maatalous nojaa sukupolvien pitkään ketjuun – tilaa on myös uusille toimijoille

On tavallista, että suomalaisilla maatiloilla on pitkät perinteet, ja että tilat ja maatalouteen liittyvä…

7.8.2024 Ruokakasvatus

Nuusku-koira johdattaa lapset päiväkodista pelloille

Ruokatieto Yhdistyksen julkaisema uusi varhaiskasvatuksen opetukseen tarkoitettu Pellon elämää -oppimateriaali vahvistaa alle kouluikäisten lasten…

3.7.2024 Miksi valita suomalaista

Ruokaturva kaiken perustana

Suomi sijoittui vuoden 2022 Global Food Security Index -ruokaturvavertailussa sijalle yksi. Ruokaturvamme on siis…

3.7.2024 Miksi valita suomalaista

Ruokaa joka lähtöön

Suomalaisista raaka-aineista syntyy osaavissa käsissä ruokaa kaikille mauille, ruokavalioille ja kukkaroille.

3.7.2024 Miksi valita suomalaista

Työtä, joka kehittää osaamista ja tuo hyvinvointia

Kotimainen maatalous, elintarviketeollisuus, elintarvikkeiden tukku- ja vähittäiskauppa sekä ravitsemispalvelut työllistävät, luovat arvonlisää ja tuovat…

13.6.2024 Puheenvuoro

Ruokaa omasta maasta – kovalla työllä

Ruoka ei synny napin painalluksella, vaikka kuinka eletään digiaikaa. Kun itse koettaa saada pieneltä…

5.6.2024 Ruokakasvatus

Ruokakasvatuksessa tuloksia syntyy yhteistyöllä

Lempäälän ruokapalvelut haluaa kehittää ruokakasvatusta kunnassa tukeakseen lasten ja nuorten hyvinvointia. Tulokset näkyvät muun…

Kiva kuva SRP osion etusivulla

17.5.2024 Miksi valita suomalaista

Maailman puhtainta ruokaa tuotetaan yhteistyössä luonnon kanssa

Suomessa ollaan ruoantuotannon saralla poikkeuksellisen paljon luonnon armoilla, olemmehan yksi maailman pohjoisimmista ruoantuottajamaista. Pohjoisella…

19.3.2024 Puheenvuoro

Kestävyysmuutokseen tarvitaan ruoan tajua

Ruoka on sana, josta ensiksi saattaa tulla mieleen syöminen, ravitsemus, ruoan laitto ja erilaisia…

Siirry takaisin sivun alkuun