Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on ”rakkaudesta oman maan ruokaan”. Ruokatiedon perustehtävä on kotimaisen ruoan ja ruokaketjun osaajien arvostuksen nostaminen ja menekinedistäminen. Strategian mukaisesti yhdistyksen kolme päätehtävää ovat: ruokaketjun tunnettuuden ja arvostuksen kasvattaminen Suomessa, Hyvää Suomesta-merkkijärjestelmän aktiivinen ylläpito ja vahvistaminen, ruokasektorin edustaminen ruokaviennin kasvun strategisessa johtamisessa.

Yhdistyksessä haluamme lisätä Hyvää Suomesta -merkittyjen tuotteiden ostokiinnostuksen kasvattaminen koko arvoketjussa – teollisuuden hankkiessa raaka-aineita, kaupan päättäjän muodostaessa valikoimaa, julkisista hankinnoista päättävän suunnitellessa hankintoja, suurkeittiöammattilaisen muodostaessa ruokalistaa ja kuluttajan valitessa tuotteita kaupassa. Ruokakasvatus on Edistämme suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Toiminnan ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta.

Ruokatieto edustaa ruoan koko arvoketjua

Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti. Ruokatiedon vahvuus yhdistystoimijana ja vaikuttajana on se, että yhdistyksessä edustettuna on koko ruoan arvoketju pellolta pöytään. Yhdistyksen jäsenistöön kuuluvat niin niin tuottajat kuin elintarvikkeiden valmistajat ja kauppa. Lisäksi mukana on alan yhdistyksiä. Jäsenmäärä yhdistyksessä on kasvanut viime vuosiin asti ja on nyt vakiintunut noin kolmeensataan jäseneen ja viiteenkymmeneen merkinkäyttäjään (maatalousyrityksiä).

Ruokatieto on esimerkki suomalaisen ruokaketjun onnistuneesta ja laajasta yhteistyöstä yhteisessä kehittämisessä Hyvää Suomesta -merkin hallinnoijana ja markkinoijana. Ja nyt mahdollisesti myös elintarvikeviennin alaa kokoavana ja alaa edustavana kehittäjänä.

Kuluttajan luottamuksen ja ostokiinnostuksen vahvistaminen kotimaiseen ruokavalintaan on iso yhteistyöhaaste koko arvoketjulle jatkuvasti. Ruoasta ja siihen liittyvästä vastuullisesta työstä kertomiselle tilanne on sekä mahdollisuus että haaste monimuotoisia ruokaviestejä sisältävässä toimintaympäristössä.  Tähän Ruokatieto on vastannut kehittämällä verkostoja yhteistyötä sekä vaikuttamistyötään laajentamalla. Elintarvikeviennin edistämiseen osallistuminen on uusi aluevaltaus toiminnassa ja jäsenistössä teema on otettu hienosti vastaan. Elintarvikesektori haluaa yhteistyössä edistää ja vaikuttaa siihen, että Suomessa onnistumme yhdessä kasvattamaan elintarvikevientiä.


Hae jäseneksi ja ota merkki käyttöösi.

Siirry takaisin sivun alkuun