Kotimainen ruoka on joulupöydän kestosuosikki – kotimaisuuden merkitys tänä vuonna yhä suurempi

Tiedote

Ruokajuhlan tuottama elintarvikkeiden kulutuksen kasvu on syytä ohjata kotimaiseen tuotantoon, jolloin vahvistamme Suomen taloutta ja työllisyyttä. Ruoan alkuperän suhteen onkin tärkeää tehdä tiedostavia valintoja.

Tänä jouluna kotimaan markkinoilla liikkuu poikkeuksellisen paljon rahaa, joka on aiemmin käytetty muun muassa ulkomaanmatkoihin. Ruoka on työllisyysvaikutuksiltaan monia aloja suurempi, joten suomalaisen ruoan valitseminen sesonkiaikana pyörittää vauhdilla kotimaista taloutta.

Nordean tutkimuksen (08.12.) mukaan epävarma taloustilanne ei ole laskenut talouksien joulubudjettia, vaan joulunviettoon lahjojen lisäksi kulutetaan henkilöä kohden 204 euroa. Osalla kotitalouksista taloustilanne on nyt heikentynyt, mutta niissä talouksissa, joissa rahaa jää nyt säästöön, ostetaan laatua (Helsingin Sanomat 14.11.).

Jouluruokaostoksilla kannattaa olla tarkkana kotimaisuuden suhteen

Ruokaketju ulottuu pelloilta aina kuluttajan pöytään asti. Jokainen ketjuun kuuluva osa on tärkeä: tuottajista aina elintarvikevalmistajiin ja kauppoihin. Koko ketjun taloudelliseen hyvinvointiin voivat etenkin ruokasesonkien aikana vaikuttaa tuotteiden loppukäyttäjät, eli ostopäätöksiä tekevät kuluttajat. Kotimaista ruokaa ostamalla vahvistamme Suomen taloutta ja työllisyyttä.

”Kotimaisen elintarvikkeen ostaminen on lämmin joulutervehdys koko suomalaisen ruokaketjun toimijoille.”

Vuoden aikana kotimaisten, alkuperämerkittyjen tuotteiden menekki on ollut kasvussa (K-ryhmä 2020) ja useat nyt enemmän kotimaista valinneet aikovat tehdä niin myös jatkossa (Sitra 2020). Joulupöydässä kotimaisuus on ollut korkealla jo vuosia. ”Kotimaisen elintarvikkeen ostaminen on lämmin joulutervehdys koko suomalaisen ruokaketjun toimijoille”, toteaa Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Kuluttajalle syitä kotimaisen ruoan valitsemiseen ovat talouden ja työllisyyden lisäksi laatu, puhtaus ja luotettavuus. Kotimaisen ruoan kulutuksella tuetaan jatkossakin ruokaketjun vastuullisuuskehitystä. Valmistajan tai tuotteen suomalainen nimi tai kotoisat maisemat pakkauksessa eivät aina kuitenkaan kerro selkeästi ruokatuotteen tosiasiallisesta suomalaisuudesta. Ruokatuotteiden valinnassa kannattaakin kiinnittää huomiota valvottuihin alkuperämerkkeihin. Siten varmistat, että ruokaan käytetty raha ohjautuu taatusti kotimaisen ruoan toimijoille.

Pakatuissa elintarvikkeissa käytettävä Hyvää Suomesta -alkuperämerkki takaa sekä raaka-aineiden suomalaisen alkuperän että Suomessa tehdyn työn. Merkki on käytössä noin 350:llä eri elintarvikevalmistajalla, yhteensä yli 12 000 eri tuotteessa.

 

Lähteet

Helsingin Sanomat. 14.11.2020. ”Mielihyvää ostamassa”. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007617756.html

Nordea. 08.12.2020.  ”Nordean kyselytutkimus: Korona ei ole vaikuttanut suomalaisten joulubudjettiin”. https://www.nordea.com/fi/media/uutiset-ja-lehdistotiedotteet/press-releases/2020/12-08-09h47-nordean-kyselytutkimus-korona-ei-ole-vaikuttanut-suomalaisten-joulubudjettiin.html

K-ryhmä. 25.11.2020. Vuoden 2021 trendikatsaus. https://kesko.fi/globalassets/pdf-tiedostot/ruokailmiot_2021-yhteenveto-_final.pdf

Sitra. 15.12.2020. Elämäntavat pandemian jälkeen. https://media.sitra.fi/2020/12/15081559/elamantavat-pandemian-jalkeenesityssitrafi.pdf

 

Lisätietoja

Anni-Mari Syväniemi
Ruokatieto Yhdistys ry, toiminnanjohtaja

anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi
050-511 8909

 

Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on ”rakkaudesta oman maan ruokaan”. Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti.

Muut ajankohtaiset

Kaikki ajankohtaiset

17.11.2023 Tiedote

Hyvää Suomesta -tuotteissa raaka-aineiden kotimaisuusaste pysynyt korkeana – kasvispainotteista kasvua uutuuksissa 

Viime vuodesta Hyvää Suomesta -merkittyjen tuotteiden määrän kasvua vauhdittivat mm. leipomo- ja kasvistuotteet sekä…

9.10.2023 Tiedote

Hävikki-battle opettaa nuoria ruokahävikin vähentämiseen – kilpailun voittajat Helsingistä ja Maalahdesta

Hävikki-battlessa tehtiin tänäkin vuonna satoja upeita annoksia ja opittiin torjumaan hävikkiä. Lähes 7600 yläkoulun…

6.10.2023 Tiedote

Elli Siltala jatkaa Ruokatieto Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana

Ruokatieto Yhdistys ry:n vuosikokous 4.10. valitsi hallituksen puheenjohtajaksi johtaja Elli Siltalan Valio Oy:stä ja…

11.9.2023 Uutinen

Tietohaarukka 2023 on julkaistu

Kuinka suuri viljasato oli vuonna 2022? Paljonko suomalaiset kuluttavat lihatuotteita? Mihin suuntaan tuottajahinnat ovat…

1.9.2023 Tiedote

Hyvää Suomesta jälleen arvostetuin alkuperämerkki

Hyvää Suomesta –merkki on arvostetuin tuotteen alkuperästä kertova merkki ja Suomen viidenneksi arvostetuin brändi…

31.8.2023 Tiedote

4.9. koko Suomi juhlii kotimaista ruokaa

Suomalaisen ruoan päivää vietetään 4.9. viidettä kertaa. Päivä on omistettu suomalaisen ruoan tuottajille ja…

9.5.2023 Tiedote

Ruokavisa vie ruokakasvatusta yläkouluihin: voitto oivaltavalle Nöykkiön koulun joukkueelle

Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus, jossa opitaan ruoan reiteistä pellolta pöytään sekä fiksua…

30.3.2023 Tiedote

Rakentavaa ruokapuhetta edistäneet Sanna Talvia ja Juuso Joona palkittiin Vuoden ruokakasvattajina

Vuoden ruokakasvattaja 2023 -huomionosoituksen ovat saaneet yliopistonlehtori Sanna Talvia Itä-Suomen yliopistosta Joensuun kampukselta sekä…

25.3.2023 Tiedote

Ruokavisan finaaliin joukkueet Nöykkiön koulusta ja Jyväskylän normaalikoulusta

Ruokavisan alkukarsinnat on nyt käyty. Kiitos kaikille osallistuneille opettajille ja oppilaille! Kilpailuun osallistuneista oppilasryhmistä…

6.2.2023 Tiedote

Ruokavisa 2023 on käynnistynyt!

Ruokavisan valtakunnallinen osaamiskilpailu on nyt käynnissä! Osaamiskilpailuun voivat osallistua yläkoulun oppilaat opettajansa johdolla. Oppilaiden…

3.2.2023 Tiedote

Merkinnät elintarvikepakkauksissa eivät saa johtaa kuluttajia harhaan

Kuluttajat ovat tällä hetkellä erittäin kiinnostuneita ruoan alkuperästä. Siksi on tärkeätä, että pakkausten tarjoama…

25.1.2023 Tiedote

Ehdota Vuoden ruokakasvattajaa!

Ruokatieto myöntää Vuoden ruokakasvattaja –huomionosoituksen tänä keväänä ruokakasvatuksen saralla ansioituneelle toimijalle, joka on toiminnallaan…

Siirry takaisin sivun alkuun