Kuluttajat pitävät huoltovarmuutta ja maatalouden etua entistä tärkeämpinä syinä lisätä suomalaisen ruoan ostamista

Tiedote

Suomalaisista 35 % on lisännyt kotimaisen ruoan ostamista tämän vuoden aikana. Lisäksi reilu 40 % vastaajista aikoo lisätä kotimaisen ruoan ostamista edelleen lähitulevaisuudessa, todetaan Kantar TNS Agrin toteuttamassa kyselytutkimuksessa*. Tärkeimmät syyt lisätä kotimaisen ruoan ostamista ovat vastaajien halu suosia suomalaista, tukea viljelijöitä ja kotimaista maataloutta sekä ajaa Suomen työllisyyden ja talouden etua. Myös poikkeusoloihin varautumisen merkitys ihmisten ostopäätöksiin vaikuttavana tekijänä nousee reilusti viime vuoteen verrattuna.

Suomalaisten halu lisätä kotimaisen ruoan kulutusta on näkynyt kyselyn tuloksissa jo muutaman vuoden ajan.  

– Ruoan puhtaus, laatu ja jäljitettävyys motivoivat edelleen ihmisiä kulutusvalinnoissa, mutta viime aikojen muutokset kotimaisen ruoantuotannon toimintaympäristössä sekä Ukrainan sota näkyvät tutkimuksen tuloksissa tänä vuonna. Uskon, että haastavina aikoina kuluttajien tietoisuus suomalaisen ruokaketjun merkityksestä on lisääntynyt ja arvostus sitä kohtaan kasvanut, toteaa Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi. 

Suurin muutos varautumisessa poikkeusoloihin ja halussa tukea viljelijöitä

Tutkimuksen mukaan reilu 42 % suomalaisista aikuisista on lisännyt kotimaisen ruoan kulutusta vahvistaakseen yhteiskunnan huoltovarmuutta ja varautumista poikkeusoloihin niin yhteiskunnassa kuin omassa kodissakin. Huoli huoltovarmuudesta on noussut selvästi vuodentakaisesta tutkimuksesta. Suurin nousu syissä on tapahtunut kuitenkin siinä, että kotimaista ruokaa ostetaan, jotta viljelijöiden ja maatalouden tilanne paranisi.  

– Ostopäätösten takana olevissa syissä näkyy yhteisöllisyys. Viljelijöiden ja maatalouden etu sekä huoltovarmuus ovat nousseet tutkimuksessa ostosyinä eniten, kun taas esimerkiksi ympäristöasiat ja eläinten hyvinvointi ovat hieman laskusuunnassa, Syväniemi huomauttaa. 

Monta syytä valita Hyvää Suomesta

Tunnistamalla ja valitsemalla ostoskoriin kotimaista ruokaa, kuluttaja voi varmistaa osaltaan, että myös jatkossa kaupoissa riittää omassa maassa tuotettua ruokaa. Kun ruoantuotanto säilyy omissa käsissämme, pystymme vaikuttamaan myös esimerkiksi ilmastoon, ympäristön monimuotoisuuteen, eläinten hyvinvointiin, tuoteturvallisuuteen, työhyvinvointiin ja ruokaturvaan.  

Hyvää Suomesta -merkki on ainoa ruoan alkuperämerkki, joka takaa, että sekä raaka-aineet että työ tulevat Suomesta. 

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi, Ruokatieto Yhdistys ry, puh. +358 505118909 

Kuvia medialle: Medialle (kuvat.fi)

Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on rakkaudesta oman maan ruokaan. Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti. 

*Tutkimuslähde: Kantar TNS Agri: Kotimaisen ruuan kuluttajakysymykset 2022, n=1062, koko väestö 18-74-vuotiaat, pl. Ahvenanmaa 

 

Muut ajankohtaiset

Kaikki ajankohtaiset

17.4.2025 Uutinen

Kasvu löytyy rajojen ulkopuolelta-elintarvikeala investoi vientiin

Suuri osa elintarvikeyritysten kasvusta tulee Suomen rajojen ulkopuolelta. Suomalainen elintarvikesektori panostaa brändeihin.

11.4.2025 Tiedote

Kuulammen koulu tuunasi perinneruoat ja vei Ruokavisan voiton

Tyrnäväläisen Kuulammen koulun oppilaat kokkasivat itsensä tämän vuoden Ruokavisan voittoon. Kuulammen menun pääruoassa kaikille…

11.4.2025 Tiedote

Vuoden ruokakasvattajiksi valittiin Pirttimaan tila, Uusituvan tila sekä Maalaisjärki-kanavat

Vuoden ruokakasvattaja -huomionosoitus jaetaan tänä vuonna poikkeuksellisesti kolmelle toimijalle. Pirttimaan tila Torniossa, Uusituvan tila…

28.3.2025 Uutinen

Hintakeskustelusta huolimatta kolmannes kotiin ostetusta ruoasta kotimaisia Hyvää Suomesta -tuotteita

Vaikka ruoan hinta on ollut vilkkaan julkisen keskustelun kohteena, suomalaiset kuluttajat pysyvät uskollisina kotimaiselle…

14.3.2025 Uutinen

Ruokavisan finalistit Posion peruskoulusta sekä Kuivaniemen ja Kuulammen kouluista

Tämän vuoden Ruokavisa on päättynyt ja tiukan visan kolmen kärki on selvillä. Suuret kiitokset…

28.2.2025 Tiedote

Suomalainen ruokakulttuuri muuttuu ajassa – uutta kasvispainotteisuus, ruokasuositukset ja harmitukset

Kalevalan päivänä 28.2. juhlistetaan myös suomalaista ruokakulttuuria. Ruokatiedon teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisille oma ruokakulttuuri…

10.2.2025 Uutinen

Ravintoloiden on jatkossakin ilmoitettava lihan alkuperämaa kirjallisesti – asetus voimassa vuoteen 2029 saakka

Vuonna 2019 voimaan tullut asetus (154/2019) velvoittaa, että tarjoilupaikat, kuten ravintolat, laitosruokalat, pikaruokaravintolat, kahvilat…

7.2.2025 Tiedote

Hankintailmoitus EU Oats -hankkeeseen

Ruokatieto Yhdistys toteuttaa kauran EU-menekinedistämishankkeen Aasian markkinoille yhdessä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n…

6.2.2025 Tiedote

Valtionhallinnon uudistukset tukevat ruokaviennin nopeaa kasvua

Ruokatieto on tyytyväinen ulkoministeriön ilmoittamaan uudistukseen, joka koskee Business Finlandin ulkomaantoimintojen integrointia ulkoasianhallintoon. Tulevan…

28.1.2025 Tiedote

Timosen raportissa oikeita keinoja ruokaviennin kaksinkertaistamiseksi

Ruokatieto on tyytyväinen Maa- ja metsätalousministeriön asettaman selvityshenkilön, OTT, työelämäprofessori, Pekka Timosen elintarvikeviennin kasvurakenteita…

9.1.2025 Yleinen

Vuoden ruokakasvattajaa etsitään jälleen

Ruokatieto myöntää vuosittain Vuoden ruokakasvattaja -huomionosoituksen ruokakasvatuksen saralla ansioituneelle toimijalle, joka voi olla henkilö,…

20.12.2024 Tiedote

Joulukinkun ostoa suunnittelevien määrä kasvanut

Joulukinkku on suomalaisten joulupöytien kestosuosikki. Neljä viidestä kuluttajasta aikoo valita jouluherkuksi kinkkua. Suurimmalle osalle…

Siirry takaisin sivun alkuun