Suomen arvostetuin alkuperämerkki perustuu koko ruokaketjun yhteistyöhön

Tiedote

Hyvää Suomesta –merkki on arvostetuin tuotteen alkuperästä kertova merkki ja Suomen viidenneksi arvostetuin brändi. Tämä selviää tuoreesta Taloustutkimus Oy:n toteuttamasta Brändien arvostus 2022 –tutkimuksesta. Hyvää Suomesta –merkki on pysynyt vuodesta toiseen Suomen arvostetuimpien brändien kärkisijoilla ja viime vuodesta sijoitus nousi peräti viisi sijalukua.

Hyvää Suomesta -merkki kertoo ruokatuotteen kotimaisesta alkuperästä: sekä raaka-aineet että työ tulevat Suomesta.  

– Viides sija arvostetuimpien brändien joukossa kertoo kuluttajien vahvasta luottamuksesta merkkiä kohtaan ja rakkaudesta oman maan ruokaan. Merkki viestii kaikkein kotimaisimmasta valinnasta ruokakaupassa, ja erityisesti näinä aikoina suomalaiset arvostavat tätä viestiä. Hyvää Suomesta -merkki helpottaa valintojen tekemistä arjen kiireissä, sillä se on helppo ja nopea tapa tunnistaa suomalainen ruoka, toteaa Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi. 

Hyvää Suomesta –merkki on koko ruokaketjun yhteistyön tulos 

Hyvää Suomesta -merkki on käytössä noin 350 eri elintarvikevalmistajalla, yhteensä liki 12 000 eri tuotteessa. Toiminnan vahvuus on se, että yhteistyötä merkin eteen tekee koko elintarvikeketju maataloudesta teollisuuteen ja kauppaan.  

– Hyvää Suomesta –merkki on elintarvikekentällä ainutlaatuinen, sillä se on laajin yhteistyön muoto, joka kulkee läpi koko ruokaketjun. Toimiva yhteistyö auttaa selviämään myös tämän hetken haastavasta tilanteesta ja toimimaan jatkossakin suomalaisen ruoan eteen, toteaa Ruokatieto Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Harri Hovi. 

Merkki kertoo tinkimättömästä työstä 

Hyvää Suomesta -merkillä varustettuja tuotteita löytyy kaikista tuoteryhmistä ja eri kokoisilta elintarvikeyrittäjiltä. Pienimmissä yrityksissä valmistetaan ruokaa käsityönä oman tilan raaka-aineista, kun taas suurimmat merkkiä käyttävät yritykset ovat elintarviketeollisuuden ja -kaupan yrityksiä, joilla tuotteita riittää kaikkiin Suomen kauppoihin ja myös vientiin. 

Hyvää Suomesta –merkin viesti kotimaisuudesta on kilpailuetu merkkiä käyttäville yrityksille, jotka työllään rakentavat luottamusta kotimaiseen ruokaan. Merkin käytölle on asetettu tiukat kriteerit, joiden toteutumista seurataan säännöllisesti. 

– Kuluttajan on vaikea ensisilmäyksellä erottaa kaupan hyllystä kotimainen tuote, sillä ulkomaista alkuperää olevia tuotteita pakataan suomalaisin elementein ja tuotenimin. Meille on erittäin tärkeätä, että kuluttajat arvostavat Hyvää Suomesta -merkkiä. Merkki kertoo varmasta tuotteen kotimaisuudesta, puhtaasta ja turvallisesta raaka-aineesta sekä työstä, jota arvostetaan yhä enemmän. Siksi meidänkin paketeistamme löytyy Hyvää Suomesta -merkki ja siitä voimme olla ylpeitä, toteaa Jukolan Juuston juustomestari Markku Liias. 

Lisätietoja: 
Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, p. 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi 
Minna Asunmaa, kehityspäällikkö, p. 040 4105270, minna.asunmaa@ruokatieto.fi 

Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on rakkaudesta oman maan ruokaan. Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti.  

Brändien arvostus -tutkimus on Taloustutkimus Oy:n vuosittain tekemä kuluttajatutkimus. Tänä vuonna tutkimuksessa arvioitavana oli 67 tuoteryhmää ja 585 brändiä.  

Muut ajankohtaiset

Kaikki ajankohtaiset

17.4.2025 Uutinen

Kasvu löytyy rajojen ulkopuolelta-elintarvikeala investoi vientiin

Suuri osa elintarvikeyritysten kasvusta tulee Suomen rajojen ulkopuolelta. Suomalainen elintarvikesektori panostaa brändeihin.

11.4.2025 Tiedote

Kuulammen koulu tuunasi perinneruoat ja vei Ruokavisan voiton

Tyrnäväläisen Kuulammen koulun oppilaat kokkasivat itsensä tämän vuoden Ruokavisan voittoon. Kuulammen menun pääruoassa kaikille…

11.4.2025 Tiedote

Vuoden ruokakasvattajiksi valittiin Pirttimaan tila, Uusituvan tila sekä Maalaisjärki-kanavat

Vuoden ruokakasvattaja -huomionosoitus jaetaan tänä vuonna poikkeuksellisesti kolmelle toimijalle. Pirttimaan tila Torniossa, Uusituvan tila…

28.3.2025 Uutinen

Hintakeskustelusta huolimatta kolmannes kotiin ostetusta ruoasta kotimaisia Hyvää Suomesta -tuotteita

Vaikka ruoan hinta on ollut vilkkaan julkisen keskustelun kohteena, suomalaiset kuluttajat pysyvät uskollisina kotimaiselle…

14.3.2025 Uutinen

Ruokavisan finalistit Posion peruskoulusta sekä Kuivaniemen ja Kuulammen kouluista

Tämän vuoden Ruokavisa on päättynyt ja tiukan visan kolmen kärki on selvillä. Suuret kiitokset…

28.2.2025 Tiedote

Suomalainen ruokakulttuuri muuttuu ajassa – uutta kasvispainotteisuus, ruokasuositukset ja harmitukset

Kalevalan päivänä 28.2. juhlistetaan myös suomalaista ruokakulttuuria. Ruokatiedon teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisille oma ruokakulttuuri…

10.2.2025 Uutinen

Ravintoloiden on jatkossakin ilmoitettava lihan alkuperämaa kirjallisesti – asetus voimassa vuoteen 2029 saakka

Vuonna 2019 voimaan tullut asetus (154/2019) velvoittaa, että tarjoilupaikat, kuten ravintolat, laitosruokalat, pikaruokaravintolat, kahvilat…

7.2.2025 Tiedote

Hankintailmoitus EU Oats -hankkeeseen

Ruokatieto Yhdistys toteuttaa kauran EU-menekinedistämishankkeen Aasian markkinoille yhdessä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n…

6.2.2025 Tiedote

Valtionhallinnon uudistukset tukevat ruokaviennin nopeaa kasvua

Ruokatieto on tyytyväinen ulkoministeriön ilmoittamaan uudistukseen, joka koskee Business Finlandin ulkomaantoimintojen integrointia ulkoasianhallintoon. Tulevan…

28.1.2025 Tiedote

Timosen raportissa oikeita keinoja ruokaviennin kaksinkertaistamiseksi

Ruokatieto on tyytyväinen Maa- ja metsätalousministeriön asettaman selvityshenkilön, OTT, työelämäprofessori, Pekka Timosen elintarvikeviennin kasvurakenteita…

9.1.2025 Yleinen

Vuoden ruokakasvattajaa etsitään jälleen

Ruokatieto myöntää vuosittain Vuoden ruokakasvattaja -huomionosoituksen ruokakasvatuksen saralla ansioituneelle toimijalle, joka voi olla henkilö,…

20.12.2024 Tiedote

Joulukinkun ostoa suunnittelevien määrä kasvanut

Joulukinkku on suomalaisten joulupöytien kestosuosikki. Neljä viidestä kuluttajasta aikoo valita jouluherkuksi kinkkua. Suurimmalle osalle…

Siirry takaisin sivun alkuun