4.9. koko Suomi juhlii kotimaista ruokaa

Tiedote

Suomalaisen ruoan päivää vietetään 4.9. viidettä kertaa. Päivä on omistettu suomalaisen ruoan tuottajille ja valmistajille, eli kaikille 340 000:lle ruokaketjun ammattilaiselle, jotka huolehtivat, että saamme joka päivä turvallista ja maistuvaa ruokaa sesongeista ja maailman myllerryksistä huolimatta.

Viime vuosien poikkeukselliset tapahtumat ovat osoittaneet, että voimme luottaa yhteistyössä toimivaan ruokaketjuun. Viimeisimmän ruokaturvaindeksivertailun mukaan* Suomi on maailman ruokaturvallisin maa. Ruokaturvan lisäksi ruokaketju työllistää, tuo veroeuroja valtion kassaan ja luo hyvinvointia.

Hyvää Suomesta 30 vuotta

Suomalaisen ruoan päivänä juhlitaan myös kotimaisen ruoan tunnusmerkkiä, Hyvää Suomesta -alkuperämerkkiä, jonka tarina alkoi 30 vuotta sitten Suomen liittyessä Euroopan Unioniin. Tuolloin huoli suomalaisen ruoan ja sen tuottajien asemasta yhdisti maatalouden, elintarviketeollisuuden ja kaupan. Hyvää Suomesta -merkki perustettiin, jotta suomalaiset kuluttajat pystyisivät lisääntyvän ulkomaisen valikoiman joukosta erottamaan suomalaisen ruoan.

Tänä päivänä Hyvää Suomesta –merkki on arvostetuin tuotteen alkuperästä kertova merkki ja Suomen viidenneksi arvostetuin brändi (Taloustutkimus Oy:n Brändien arvostus 2023 -tutkimus). Hyvää Suomesta -merkittyjen tuotteiden osuus kotitalouksien ostoista on 32 %. Noin 90 % kuluttajien kotiin ostamasta siipikarjan lihasta ja juotavista maitotuotteista on Hyvää Suomesta -merkittyjä. Kotimaisuudeltaan vahvoja ryhmiä ovat myös munat, kermat ja liha. Sen sijaan alle 10 % markkinaosuuden tuoteryhmiä ovat mm. kala, keksit ja kuivaleipä sekä alkoholittomat kylmät juomat. (Lähde: NielsenIQ Homescan, markkina koko Suomi, Hyvää Suomesta -merkin elintarvikkeet, arvo-osuudet, MAT 2023, viikko 16 2023. Copyright © NielsenIQ)

Valvottu merkki, joka ansaitaan

Hyvää Suomesta -merkin käyttäjiä on nyt yli 350 ja tuotteita löytyy kaupoista 12 000, eli enemmän kuin koskaan. Merkkijärjestelmässä olevat yritykset ovat erilaisia kooltaan, tuotevalikoimaltaan ja toimintatavoiltaan, ja usein myös kilpailijoita keskenään. Yhteistä kuitenkin kaikille Hyvää Suomesta -merkkiä käyttäville yrityksille on sitoutuminen kotimaiseen raaka-aineeseen ja työhön. Kuluttajien luottamus Hyvää Suomesta -merkkiin perustuu pääasiassa suomalaisten yritysten rehtiin toimintaan ja merkin tiukkoihin raaka-ainekriteereihin. Ulkopuolisen tahon tekemät auditoinnit todentavat yritysten toiminnan.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:  

Toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi, Ruokatieto Yhdistys ry, puh. 050 511 8909. 

Suomalaisen ruoan päivää vietetään 4.9. Viidennen kerran vietettävän juhlapäivän organisoi Ruokatieto Yhdistys ry, jonka missio on rakkaudesta oman maan ruokaan. Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta, joka takaa ruokatuotteen kotimaisen raaka-aineen ja työn. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti.   

*Lähde: The 11th Global Food Security Index: https://impact.economist.com/sustainability/project/food-security-index/ 

Muut ajankohtaiset

Kaikki ajankohtaiset

29.10.2025 Yleinen

Hyvää Suomesta -merkittyjen elintarvikkeiden kotimaisuus pysynyt korkeana

Hyvää Suomesta -merkittyyn ruokaan käytetään suuri osa suomalaisten ruoantuottajien tuottamista raaka-aineista ja vuosittaiset muutokset…

5.9.2025 Tiedote

Tilastotietoa ruoka-alasta 60 vuoden ajan – Tietohaarukka lunastaa paikkansa riippumattoman tiedon lähteenä 

Vuodesta 1965 lähtien julkaistu Tietohaarukka on monipuolinen tilastopaketti, joka kokoaa yksiin kansiin ruokaketjua koskevan…

4.9.2025 Yleinen

Tutkimus paljastaa kuka ostaa kotimaista ruokaa – nuoret miehet yllättävät ostoaikeillaan

Suomalaisen ruoan päivänä 4.9. juhlistetaan kotimaista ruokaa ja sen tekijöitä. Tuoreen tutkimuksen* mukaan suomalaisten…

28.8.2025 Uutinen

Hyvää Suomesta -merkki on jälleen Suomen kolmanneksi arvostetuin brändi

Suomalaisten rakastama Hyvää Suomesta -merkki sijoittui kolmanneksi lähes 700 brändin joukosta Taloustutkimuksen toteuttamassa Brändien…

22.8.2025 Yleinen

Suomalaisen ruoan päivänä 4.9. katetaan pöytään kotimaista

Suomalaisen ruoan päivä 4.9. ja siihen liittyvä kampanja muistuttaa kaikkia suomalaisia kattamaan pöytään kotimaista.…

13.8.2025 Tiedote, Yleinen

Tervetuloa webinaariin: Muuttuva ruoka, muuttuva maailma – mikä on suomalaisen ruoan rooli?

Pellervon taloustutkimus PTT ja Ruokatieto Yhdistys ry järjestävät 4.9. Suomalaisen ruoan päivänä webinaarin, jossa…

11.6.2025 Tiedote

Maisemat vaihtuvat, maut jäävät mieleen 

Kesäloma on parhaimmillaan, kun se maistuu hyvältä! Matkustaessa ei kannata jäädä tuttuun ja turvalliseen,…

10.6.2025 Uutinen

Hyvää Suomesta -merkki kertoo lihan suomalaisen alkuperän

Kuluttaja saa jatkossa tietää elintarvikkeessa käytetyn lihan alkuperän entistä helpommin. Ensi vuoden kesäkuusta alkaen…

17.4.2025 Uutinen

Kasvu löytyy rajojen ulkopuolelta-elintarvikeala investoi vientiin

Suuri osa elintarvikeyritysten kasvusta tulee Suomen rajojen ulkopuolelta. Suomalainen elintarvikesektori panostaa brändeihin.

11.4.2025 Tiedote

Kuulammen koulu tuunasi perinneruoat ja vei Ruokavisan voiton

Tyrnäväläisen Kuulammen koulun oppilaat kokkasivat itsensä tämän vuoden Ruokavisan voittoon. Kuulammen menun pääruoassa kaikille…

11.4.2025 Tiedote

Vuoden ruokakasvattajiksi valittiin Pirttimaan tila, Uusituvan tila sekä Maalaisjärki-kanavat

Vuoden ruokakasvattaja -huomionosoitus jaetaan tänä vuonna poikkeuksellisesti kolmelle toimijalle. Pirttimaan tila Torniossa, Uusituvan tila…

28.3.2025 Uutinen

Hintakeskustelusta huolimatta kolmannes kotiin ostetusta ruoasta kotimaisia Hyvää Suomesta -tuotteita

Vaikka ruoan hinta on ollut vilkkaan julkisen keskustelun kohteena, suomalaiset kuluttajat pysyvät uskollisina kotimaiselle…

Siirry takaisin sivun alkuun