Hyvää Suomesta -merkki on Suomen kolmanneksi arvostetuin brändi

Uutinen

Suomalaiset arvostavat Hyvää Suomesta –merkkiä korkealle. Tämä selviää tuoreesta Taloustutkimus Oy:n toteuttamasta Brändien arvostus 2024 –tutkimuksesta. Sijoitus on noussut viime vuodesta kahdella sijalla, mikä kertoo suomalaisten kasvavasta arvostuksesta oman maan ruokaa ja sen eteen tehtyä työtä kohtaan.

Hyvää Suomesta -merkki on käytössä noin 350 eri elintarvikevalmistajalla, yhteensä lähes 12 000 eri tuotteessa. Merkki kertoo, että tuote on valmistettu Suomessa kotimaisista raaka-ainesta.

  • Kuluttajat arvostavat kotimaista ruokaa, sekä sitä, että sen löytäminen kaupasta on helppoa ja nopeaa. Ruokapakkauksissa on nykyään paljon erilaisia merkkejä ja kotimaista alkuperää virheellisestikin viestiviä elementtejä, jotka voivat johdattaa kuluttajaa harhaan. Merkkiviidakossa suunnistavat kuluttajat arvostavat tuttua Hyvää Suomesta -merkkiä, koska se kertoo luotettavasti tuotteen kotimaisesta alkuperästä, toteaa Hyvää Suomesta -merkkiä hallinnoivan Ruokatieto Yhdistys ry:n toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Koko elintarvikeketju puhaltaa yhteen hiileen

Hyvää Suomesta -merkin vahvuutena on se, että koko elintarvikeketju maataloudesta teollisuuteen ja kauppaan on mukana yhteistyössä ja vahvistamassa suomalaisen ruoan asemaa. Merkkiä käyttävät yritykset vaihtelevat kooltaan ja toimialaltaan, mutta yhteistä niille on ylpeys käyttämistään kotimaisista raaka-aineista ja alan osaamisesta.

  • Hyvää Suomesta -merkin luotettavuuden ja arvostuksen perusta on systemaattinen työ, jota tehdään joka päivä upeissa jäsenyrityksissämme ja maatiloilla. Merkin saamiseksi tuotteen täytyy täyttää tiukat kriteerit, ja säännölliset ulkopuolisen tahon tekemät tarkastukset yrityksiin vahvistavat yritysten ammattitaidon ja dokumentoidun työn, Syväniemi kuvailee.

Alkuperätietoa arvostetaan

Alkuperä kiinnostaa kuluttajia, ja omilla valinnoilla halutaan myös vaikuttaa muun muassa työllisyyteen ja alueiden elinvoimaan, ruoantuottajien asemaan ja omavaraisuuden säilymiseen hyvällä tasolla. Tärkeätä on tietysti myös ruoan turvallisuus ja hyvä maku.

  • Kuluttajat haluavat tietää mistä heidän ruokansa tulee. Maailman myllerrykset ovat saaneet meidät kaikki huomaamaan kotimaisen ruoan arvon myös suuremmassa kuvassa, iloitsee Syväniemi.

Lisätietoja: Anni-Mari Syväniemi, 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi

Muut ajankohtaiset

Kaikki ajankohtaiset

9.1.2025 Yleinen

Vuoden ruokakasvattajaa etsitään jälleen

Ruokatieto myöntää vuosittain Vuoden ruokakasvattaja -huomionosoituksen ruokakasvatuksen saralla ansioituneelle toimijalle, joka voi olla henkilö,…

20.12.2024 Tiedote

Joulukinkun ostoa suunnittelevien määrä kasvanut

Joulukinkku on suomalaisten joulupöytien kestosuosikki. Neljä viidestä kuluttajasta aikoo valita jouluherkuksi kinkkua. Suurimmalle osalle…

19.12.2024 Uutinen

Ruokakasvatus esillä Educassa tammikuussa, tervetuloa osastollemme!

Tervetuloa Ruokatiedon, Maistuvan koulun ja Ruokatutkan yhteiselle osastolle 6t29 hakemaan vinkkejä, ideoita ja materiaaleja…

5.12.2024 Tiedote

Ruokatieto Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana jatkaa Elli Siltala

Ruokatieto Yhdistys ry:n vuosikokous 4.12. valitsi hallituksen puheenjohtajaksi johtaja Elli Siltalan Valio Oy:stä ja…

5.12.2024 Uutinen

Ruokavisa 2025 -oppimateriaali on julkaistu

Ruokavisassa tutustutaan tänä vuonna ruoan valintaan ja siihen vaikuttaviin tekijöihin niin yksilön kuin yhteiskunnan…

3.12.2024 Uutinen

Ruokaviennin kasvujohtajaksi Ruokatieto Yhdistykseen on valittu ETM Jukka Vainionpää

Ruokatieto Yhdistys ry on valinnut elintarviketieteiden maisteri Jukka Vainionpään ruokaviennin kasvujohtajaksi vahvistamaan elintarvikeviennin kasvua…

3.12.2024 Uutinen

Ruokatieto Yhdistys ruokaviennin yrityslähtöisen kasvualustan kehittäjäksi

Ruokaviraston päätöksen mukaan Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry muodostavat yhdessä ruokaviennin…

1.11.2024 Yleinen

Hyvää Suomesta -merkittyjen elintarvikkeiden kotimaisuus yhä korkea

Reilulla kolmasosalla Hyvää Suomesta -merkityistä tuotteista raaka-aineiden kotimaisuusaste on 100 prosenttia. Lisäksi kolmannes tuotteista…

30.10.2024 Tiedote

Hävikki-battlen voittajat taituroivat hävikistä herkkuja

Hävikki-battlessa valmistettiin jälleen satoja upeita annoksia ja opittiin torjumaan hävikkiä. Tänä vuonna voittajat tulevat…

7.10.2024 Tiedote

Huoltovarmuus ja omavaraisuus tärkeimmät syyt valita suomalaista ruokaa

Ruokaan liittyvät yhteiskunnallisesti merkittävät syyt nousivat Ruokatieto Yhdistyksen teettämässä kuluttajakyselyssä tärkeimmiksi syiksi valita suomalaista…

4.10.2024 Tiedote

Hyvää Suomesta -merkki löytyy nyt myös kotimaisesta eläintenruoasta

Suomalaisesta raaka-aineesta ja työstä kertovaa Hyvää Suomesta -alkuperämerkkiä voi käyttää nyt myös eläintenruoissa. Merkin…

6.9.2024 Uutinen

Ruokatieto mukaan elintarvikeviennin kehittämiseen – tule johtamaan suomalaisen ruokaviennin kasvua

Suomen elintarvikeviennin kunnianhimoisena tavoitteena on kaksinkertaistaa viennin arvo eli saavuttaa neljän miljardin euron vuosittainen…

Siirry takaisin sivun alkuun