Bränditutkimus: Suomalaiset arvostavat Hyvää Suomesta-merkkiä

Tiedote

Hyvää Suomesta -merkki on Suomen arvostetuin alkuperämerkki. Hyvää Suomesta -merkki paransi sijoitustaan huimasti viime vuodesta, nyt neljänneksi. Neljäs sija arvostetuimpien brändien joukossa kertoo kuluttajien luottamuksesta ja rakkaudesta oman maan ruokaan.

Brändien arvostus on jälleen selvitetty Markkinointi&Mainonta-lehden tutkimuksessa. Taloustutkimus ja Markkinointi & Mainonta ovat toteuttaneet Brändien arvostus -tutkimusta vuodesta 1997. Tämän vuoden tutkimuksessa oli rankattu 534 brändiä.

Tutkimuksessa kysytään myös suositteluhalukkuutta. Viime vuosina suositeltujen brändien joukko on harventunut, ja tänä vuonna vain 12 ylsi erinomaisiin tuloksiin. Suositeltuimpiin brändeihin kuuluu tuotteen alkuperästä, tuotantotavasta tai ravitsemuksellisesta laadusta kertovia merkkejä, ja Hyvää Suomesta -merkki oli tässä joukossa mukana. 

Alkuperä- ja ympäristömerkit ovat erityisesti nuorten arvostamia. Nuorimman ikäryhmän listalla 12 arvostetuimman brändin kärkeen mahtuu tänä vuonna viisi tuotteiden alkuperästä ja tuotantotavasta kertovaa merkkiä, joista korkeimmalla sijalla on Hyvää Suomesta.  Tämä kertoo nuorten kiinnostuksesta vastuullisuutta kohtaan. 

Lisätietoja:
Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, p. 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi
Minna Asunmaa, Hyvää Suomesta markkinointipäällikkö, p. 040 4105270, minna.asunmaa@ruokatieto.fi

Muut ajankohtaiset

Kaikki ajankohtaiset

3.12.2024 Uutinen

Ruokaviennin kasvujohtajaksi Ruokatieto Yhdistykseen on valittu ETM Jukka Vainionpää

Ruokatieto Yhdistys ry on valinnut elintarviketieteiden maisteri Jukka Vainionpään ruokaviennin kasvujohtajaksi vahvistamaan elintarvikeviennin kasvua…

3.12.2024 Uutinen

Ruokatieto Yhdistys ruokaviennin yrityslähtöisen kasvualustan kehittäjäksi

Ruokaviraston päätöksen mukaan Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry muodostavat yhdessä ruokaviennin…

1.11.2024 Yleinen

Hyvää Suomesta -merkittyjen elintarvikkeiden kotimaisuus yhä korkea

Reilulla kolmasosalla Hyvää Suomesta -merkityistä tuotteista raaka-aineiden kotimaisuusaste on 100 prosenttia. Lisäksi kolmannes tuotteista…

30.10.2024 Tiedote

Hävikki-battlen voittajat taituroivat hävikistä herkkuja

Hävikki-battlessa valmistettiin jälleen satoja upeita annoksia ja opittiin torjumaan hävikkiä. Tänä vuonna voittajat tulevat…

7.10.2024 Tiedote

Huoltovarmuus ja omavaraisuus tärkeimmät syyt valita suomalaista ruokaa

Ruokaan liittyvät yhteiskunnallisesti merkittävät syyt nousivat Ruokatieto Yhdistyksen teettämässä kuluttajakyselyssä tärkeimmiksi syiksi valita suomalaista…

4.10.2024 Tiedote

Hyvää Suomesta -merkki löytyy nyt myös kotimaisesta eläintenruoasta

Suomalaisesta raaka-aineesta ja työstä kertovaa Hyvää Suomesta -alkuperämerkkiä voi käyttää nyt myös eläintenruoissa. Merkin…

6.9.2024 Uutinen

Ruokatieto mukaan elintarvikeviennin kehittämiseen – tule johtamaan suomalaisen ruokaviennin kasvua

Suomen elintarvikeviennin kunnianhimoisena tavoitteena on kaksinkertaistaa viennin arvo eli saavuttaa neljän miljardin euron vuosittainen…

5.9.2024 Tiedote

Uusi Tietohaarukka on julkaistu

Millaiset sääolosuhteet olivat vuonna 2023 ja kuinka suuri sato saatiin? Millaiset on ruoka-alan työllisyysvaikutukset…

3.9.2024 Tiedote

Vietä kanssamme Suomalaisen ruoan päivää!

Tämän vuoden Suomalaisen ruoan päivää 4. syyskuuta juhlitaan teemalla “Ruokaa, työtä, turvaa”. Nämä sanat…

30.8.2024 Tiedote

Ruokaketju on valmis sitoutumaan ruoka-alan kasvuohjelmaan yhdessä – valtiolta odotetaan pitkäjänteistä sitoutumista

Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry toteavat hallitusohjelman tavoitteen ruokaviennin kaksinkertaistamiseksi nykyisestä…

29.8.2024 Uutinen

Hyvää Suomesta -merkki on Suomen kolmanneksi arvostetuin brändi

Suomalaiset arvostavat Hyvää Suomesta –merkkiä korkealle. Tämä selviää tuoreesta Taloustutkimus Oy:n toteuttamasta Brändien arvostus…

23.8.2024 Tiedote

Kuluttajista joka viides aikoo lisätä suomalaisen ruoan ostamista

Yli puolet suomalaisista kertoo ostavansa jo paljon suomalaista ruokaa, osa jopa kaiken, minkä suomalaisena…

Siirry takaisin sivun alkuun