Hyvää Suomesta -merkki on Suomen kolmanneksi arvostetuin brändi

Uutinen

Suomalaiset arvostavat Hyvää Suomesta –merkkiä korkealle. Tämä selviää tuoreesta Taloustutkimus Oy:n toteuttamasta Brändien arvostus 2024 –tutkimuksesta. Sijoitus on noussut viime vuodesta kahdella sijalla, mikä kertoo suomalaisten kasvavasta arvostuksesta oman maan ruokaa ja sen eteen tehtyä työtä kohtaan.

Hyvää Suomesta -merkki on käytössä noin 350 eri elintarvikevalmistajalla, yhteensä lähes 12 000 eri tuotteessa. Merkki kertoo, että tuote on valmistettu Suomessa kotimaisista raaka-ainesta.

  • Kuluttajat arvostavat kotimaista ruokaa, sekä sitä, että sen löytäminen kaupasta on helppoa ja nopeaa. Ruokapakkauksissa on nykyään paljon erilaisia merkkejä ja kotimaista alkuperää virheellisestikin viestiviä elementtejä, jotka voivat johdattaa kuluttajaa harhaan. Merkkiviidakossa suunnistavat kuluttajat arvostavat tuttua Hyvää Suomesta -merkkiä, koska se kertoo luotettavasti tuotteen kotimaisesta alkuperästä, toteaa Hyvää Suomesta -merkkiä hallinnoivan Ruokatieto Yhdistys ry:n toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Koko elintarvikeketju puhaltaa yhteen hiileen

Hyvää Suomesta -merkin vahvuutena on se, että koko elintarvikeketju maataloudesta teollisuuteen ja kauppaan on mukana yhteistyössä ja vahvistamassa suomalaisen ruoan asemaa. Merkkiä käyttävät yritykset vaihtelevat kooltaan ja toimialaltaan, mutta yhteistä niille on ylpeys käyttämistään kotimaisista raaka-aineista ja alan osaamisesta.

  • Hyvää Suomesta -merkin luotettavuuden ja arvostuksen perusta on systemaattinen työ, jota tehdään joka päivä upeissa jäsenyrityksissämme ja maatiloilla. Merkin saamiseksi tuotteen täytyy täyttää tiukat kriteerit, ja säännölliset ulkopuolisen tahon tekemät tarkastukset yrityksiin vahvistavat yritysten ammattitaidon ja dokumentoidun työn, Syväniemi kuvailee.

Alkuperätietoa arvostetaan

Alkuperä kiinnostaa kuluttajia, ja omilla valinnoilla halutaan myös vaikuttaa muun muassa työllisyyteen ja alueiden elinvoimaan, ruoantuottajien asemaan ja omavaraisuuden säilymiseen hyvällä tasolla. Tärkeätä on tietysti myös ruoan turvallisuus ja hyvä maku.

  • Kuluttajat haluavat tietää mistä heidän ruokansa tulee. Maailman myllerrykset ovat saaneet meidät kaikki huomaamaan kotimaisen ruoan arvon myös suuremmassa kuvassa, iloitsee Syväniemi.

Lisätietoja: Anni-Mari Syväniemi, 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi

Muut ajankohtaiset

Kaikki ajankohtaiset

1.11.2024 Yleinen

Hyvää Suomesta -merkittyjen elintarvikkeiden kotimaisuus yhä korkea

Reilulla kolmasosalla Hyvää Suomesta -merkityistä tuotteista raaka-aineiden kotimaisuusaste on 100 prosenttia. Lisäksi kolmannes tuotteista…

30.10.2024 Tiedote

Hävikki-battlen voittajat taituroivat hävikistä herkkuja

Hävikki-battlessa valmistettiin jälleen satoja upeita annoksia ja opittiin torjumaan hävikkiä. Tänä vuonna voittajat tulevat…

7.10.2024 Tiedote

Huoltovarmuus ja omavaraisuus tärkeimmät syyt valita suomalaista ruokaa

Ruokaan liittyvät yhteiskunnallisesti merkittävät syyt nousivat Ruokatieto Yhdistyksen teettämässä kuluttajakyselyssä tärkeimmiksi syiksi valita suomalaista…

4.10.2024 Tiedote

Hyvää Suomesta -merkki löytyy nyt myös kotimaisesta eläintenruoasta

Suomalaisesta raaka-aineesta ja työstä kertovaa Hyvää Suomesta -alkuperämerkkiä voi käyttää nyt myös eläintenruoissa. Merkin…

6.9.2024 Uutinen

Ruokatieto mukaan elintarvikeviennin kehittämiseen – tule johtamaan suomalaisen ruokaviennin kasvua

Suomen elintarvikeviennin kunnianhimoisena tavoitteena on kaksinkertaistaa viennin arvo eli saavuttaa neljän miljardin euron vuosittainen…

5.9.2024 Tiedote

Uusi Tietohaarukka on julkaistu

Millaiset sääolosuhteet olivat vuonna 2023 ja kuinka suuri sato saatiin? Millaiset on ruoka-alan työllisyysvaikutukset…

3.9.2024 Tiedote

Vietä kanssamme Suomalaisen ruoan päivää!

Tämän vuoden Suomalaisen ruoan päivää 4. syyskuuta juhlitaan teemalla “Ruokaa, työtä, turvaa”. Nämä sanat…

30.8.2024 Tiedote

Ruokaketju on valmis sitoutumaan ruoka-alan kasvuohjelmaan yhdessä – valtiolta odotetaan pitkäjänteistä sitoutumista

Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry toteavat hallitusohjelman tavoitteen ruokaviennin kaksinkertaistamiseksi nykyisestä…

29.8.2024 Uutinen

Hyvää Suomesta -merkki on Suomen kolmanneksi arvostetuin brändi

Suomalaiset arvostavat Hyvää Suomesta –merkkiä korkealle. Tämä selviää tuoreesta Taloustutkimus Oy:n toteuttamasta Brändien arvostus…

23.8.2024 Tiedote

Kuluttajista joka viides aikoo lisätä suomalaisen ruoan ostamista

Yli puolet suomalaisista kertoo ostavansa jo paljon suomalaista ruokaa, osa jopa kaiken, minkä suomalaisena…

8.8.2024 Uutinen

Millainen on kananmunan matka kanalasta kennoon ja keittiöön?

Tervetuloa mukaan seuraamaan, miten kanat elävät luomukanaloissa ja miten luomukananmunia tuotetaan! Järjestämme yhdessä Ruokakasvatusyhdistys…

6.8.2024 Uutinen

Tiede ja teknologia – ratkaisuja kestävään ruoan tuotantoon Suomessa -webinaari 4.9. klo 9

Suomalaisen ruoan päivänä 4.9. klo 9–10 Elintarviketieteiden Seura järjestää yhdessä Ruokatieto Yhdistyksen kanssa kaikille avoimen…

Siirry takaisin sivun alkuun